Hypotheek
Is mijn HDN aanvraag verstuurd?
Raadpleeg allereerst het HDN scherm (HDN > Verzenden / Ontvangen). Hier kan je een Richting en een Naam van de ontvangende partij vinden. Onder Richting kunnen we 3 statussen ontvangen: Verzonden - Als deze status er staat kan je er vanuit gaan dat ...
Welk e-mailadres wordt via HDN meegestuurd met de aanvraag?
In de HDN aanvraag wordt uw "E-mailadres voor rapportage" meegestuurd. Deze kunt u zelf instellen via menu Onderhoud - Beheer licenties. Het betreft dus niet het e-mailadres licentie welke u ook ziet in dit scherm, maar welke u niet zelf kunt ...
Waarom krijg een melding bij het versturen van een aanvraag van een hypotheek op een recreatiewoning/2e woning waar nog geen hypotheek op gevestigd is?
In de woonsituatie is ook het tweede pand als 2e woning aangeduid. Dit is de tweede woning te zijn. Dan krijg je op Acceptatie een melding dat deze niet getoetst kan worden. Als je dan naar Aanvraag gaat en aanvraag aanmaken doet, krijg je de melding ...
Hoe kan ik een hypotheekvoorstel per e-mail naar de geldverstrekker versturen?
In het Voorstel gaat u naar linksboven Advies > Exporteren en e-mailen. In onderstaand scherm geeft u aan het e-mailadres of het anoniem moet ja/nee. HDNschema valideren ja/nee :> Verstuur.
Waar kan ik een bouwjaar van een pand invoeren?
Bij een aanvraag voor Aankoop woning kun je het bouwjaar invoeren op tabblad Analyse - Aanleiding, via de verdiepingsknop achter het veld 'Onderpand'. Gaat het om het wijzigen van een huidige hypotheek ( bijvoorbeeld Oversluiten) dan staat dit veld ...
Kan ik een bestaande bankspaarrekening meeverhuizen naar een nieuwe lening bij NN?
Nationale Nederlanden zegt hierover het volgende: Het is mogelijk om je bestaande bankspaarrekening mee te verhuizen naar een nieuwe lening bij NN. Echter kan onze midoffice alleen een fiscaal geruisloze voortzetting aan. Vandaar ook de volgende ...
Waarom krijg ik van ING via HDN het statusbericht: "Offerteaanvraag niet te verwerken, zie toelichting"?
Soms wordt een hypotheek aanvraag succesvol naar de ING gestuurd, maar sturen zij een HDN Status bericht terug: "Offerteaanvraag niet te verwerken, zie toelichting". De toelichting is dan alleen: "Uw aanvraag kan niet worden ingelezen, controleer de ...
Wat kan ik doen als ik de HDN-melding krijg: 'Maximum van 5 regels toelichting overschreden'?
Het gaat om de aanvullende gegevens op tabblad Aanvraag - Lening. In een HDN bericht is ruimte voor 5 x 69, dus 345 tekens. Als u de aanvullende gegevens inkort dan kan de aanvraag verstuurd worden.
Wat kan ik doen als ik de HDN-melding krijg: 'Bij het genereren van het HDN bericht zijn fouten opgetreden VERPLICHT Header/Verzendnaam VERPLICHT LevenAanvraag/Partij'?
In het advies klikt u op CTRL +W Dan volgt een scherm waar dan Import +de adviseur vermeldt staat. Klikken op de adviseur zodat het bedrijf gevuld wordt en vervolgens weer op CTRL+W. zodat het juiste bedrijf vermeld staat. Dit komt omdat het een ...
Waarom krijg ik bij een aanvraag elke keer de melding dat de klantadvisering niet is ingevuld?
Bij Onderhoud / Instellingen /Inregelen /Klantprofiel en motivering staat aangevinkt dat het klantprofiel gecontroleerd moet worden bij aanvraag HDN.
Wat kan ik doen als de knop OK bij versturen van de stukken via HDN buiten beeld valt?
De lijst met de versturen stukken via HDN, via een 'aanvraag document' bericht, is zo lang dat de OK knop onderin buiten beeld valt. De stukken kunnen dan alsnog verstuurd worden via de toetscombinatie alt-o. Dit heeft hetzelfde effect als klikken op ...
Hoe kan ik Advieskeuze.nl invoeren?
Bij Onderhoud > Instellingen > Hdn-koppelingen/ Advieskeuze.nl. Aanvinken + Id. invoeren >Ok Nu verschijnt rechts bovenaan in het scherm Advieskeuze.nl.
Wat kan ik doen als ik de HDN-melding krijg dat het huisnummer van de woning niet goed is?
Bij de woning is een - teken vermeld die was aangepast bij de Personalia maar niet automatisch bij tabblad Woning. Ook bij Aanvraag / Taxatie & Validatie kies voor een taxatiebureau en past dat hier ook aan. Inventarisatie> Personalia: ...
Wat kan ik doen als ik bij het aanvragen van een ORV een foutmelding krijg m.b.t de bedrijfsnaam?
Het probleem zit in de kantoorgegevens die zijn gekoppeld aan het advies. Als u klikt op Advies > Wijzigen adviseur van huidig advies dan ziet u dat uw naam er staat als bestaande adviseur. Maar er staat geen bedrijfsnaam bij. Die gegevens wordt ...
Waarom staat er dat de aanvraag is gedaan als zijnde niet eigen bewoning?
Geen keuze gemaakt in het veld Aanvraag/ Lening rechtsboven/ Keuze Woning eigen gebruik (Primaire woning)
Hoe kan ik het e-mailadres wijzigen waarop de HDN-aanvraag retour moet komen?
Bij Onderhoud/ Beheer licenties/ Adviseur/ emailadres voor rapportage is aan te passen klik daarna op OK. Let op !!! maatschappijen kunnen in hun eigen administratie deze niet aangepast hebben.
Wat kan ik doen als ik de HDN-melding krijg: 'Ontbrekende velden bij uitkering, Soort Uitkering, Dienstbetrekking, Beroep en Overige, Soort, Overige Inkomsten invullen'?
De Lijfrente-uitkering voert u in bij Huidige situatie > Inventarisatie > tabblad Tijdelijke lijfrente. Het Pré-pensioen voert u in bij tabblad Pensioen( en niet bij Inkomen & fiscus > Overige inkomsten box1 ) waardoor u die meldingen in de ...
Wat kan ik doen als ik de HDN-melding krijg: 'Datum ‘Geldig tot’ mag niet voor vandaag liggen'?
( Datum advies en aanvraag staan beiden op 1-2-2017 ) De melding heeft betrekking op de einddatum van de legitimatiebewijzen van aanvrager(s). Deze zijn namelijk verlopen maar kunt u controleren en eventueel aanpassen op het tabblad Personalia via ...
Waarom kan ik bij Florius geen reden voor de maatwerkoplossing (explain) kiezen?
Indien er in de aanvraag /lening de explain geen reden kan worden gekozen in de explainbox, dan wordt deze maatwerk niet ondersteund door de maatschappij.
Waarom wordt het licentienummer van een andere partij weergegeven?
Voorbeeldsituatie: Wij versturen naar Dak en Florius. Nu kiezen wij voor Florius, maar er wordt steeds het Dak licentienummer weergeven. De juiste licenties erin staan bij beheer partijen. Hoe kan dat? Antwoord: Ook in het Voorstel zelf moet u ook de ...
Kunnen tussenpersonen zelf documenten versturen naar banken via HDN?
Nee, alleen via da/dx-berichten die door de bank zijn gestuurd kan de tussenpersoon de gevraagde documenten versturen naar de bank. (da = documentaanvraag) Deze berichten worden door de geldverstrekker via HDN naar u verstuurd.
Waarom krijg ik bij het aanvragen een melding over maatwerk?
Bij Aanvraag/ Lening het Maatwerkvinkje uitzetten of aanzetten. Bij +aanvinken komt schermpje. Als de Dropbox leeg is kent de maatschappij geen Maatwerk.
Wat kan ik doen als er sprake is van een woning in box 3 en ik de HDN-melding krijg dat er een einde renteaftrekperiode moet worden opgegeven?
Om de aanvraag toch te kunnen versturen kunt u het volgende doen: Tabblad Analyse - Aanleiding zet het vinkje 'Tweede woning (box 3) uit. Tabblad Hypotheek van het Voorstel 1 euro in box 1 zetten. De begin- en einddatum renteaftrek komen nu in ...
Wat kan ik doen als de HDN-statusmeldingen op het verkeerde e-mailadres binnenkomen?
U gaat naar Onderhoud > Beheer Licenties/ Email aanpassen bij E-mailadres voor rapportage.
Hoe komt het dat de gegevens van de klant weg zijn bij de retourofferte?
Bij dubbele namen kan het voorkomen dat de TP het advies heeft overschreven door de gegevens van de berekening bijvoorbeeld heeft overschreven als zijnde de berekening van de dochter. Dan kunnen de gegevens van de vader weg zijn.
Kan ik bij het versturen van een HDN-aanvraag alleen kiezen voor Aanvraag naar notaris?
Wellicht is er al een HDN aanvraag gedaan binnen dit advies. Kies voor menu Advies - 'Opslaan als nieuw advies' en geef het nieuwe advies een herkenbare naam. Als u nu van tabblad wisselt en weer naar tabblad (HDN) Aanvraag gaat kunt u dan weer de ...
Hoe kan ik documenten uploaden naar maatschappij via HDN middels een DA/DX-bericht?
Onder Handleidingen - HDN staat een handleiding Documentberichten. Hierin is beschreven hoe het verzoek om documenten via HDN zichtbaar wordt in Adviesbox en hoe u de documenten terugstuurt.
Wat kan ik doen als ik via HDN de terugmelding krijg: 'Woning eigen gebruik niet ingevoerd'?
Bij het tabblad Aanvraag > Lening kan onder kopje Financiering > Reden aankoop / Woning eigen gebruik Primair worden aangeklikt.
Wat kan ik doen als het versturen per HDN niet lukt en de status 'in HDN-outdir' is?
Als de aanvraag wordt verzonden komt deze in de HDN-outdir map waar de aanvraag klaar gezet wordt om verzonden te worden. De HDN zorgt voor de verdere verzending van het berichtenverkeer. Bij problemen kunt u contact opnemen met HDN: telefoon ...
Waar kan ik zien of een HDN-bericht is verzonden?
In het Hoofdscherm tegel HDN staan alle verzonden en ontvangen HDN berichten. In de kolom 'Richting' staat of het bericht is verzonden. Als hier staat In HDN-outdir dan heeft de HDN-software het bericht nog niet doorgestuurd en kunt u met de ...
Wat kan ik doen bij een aanvraag naar Skydoo waarbij ik een melding krijg dat het adres niet correct is door foute invoer postcode?
Na aanpassing van de postcode bij (a) Inventarisatie - Personalia moet ook bij (b) Inventarisatie - Woonsituatie bij huidig pand het vinkje Adres gelijk aan woonadres uit- en weer aan worden gezet om deze aan te passen. (a): (b): Let op! Bij tabblad ...