Veelgestelde vragen over HDN

Veelgestelde vragen over HDN

Inleiding

Binnen het HDN traject is het vaak onduidelijk wat de status precies is, wie er toegang toe heeft en wie er iets aan zal kunnen doen. Dit artikel streeft er naar deze onduidelijkheden weg te nemen en een houvast te bieden.

Veelgestelde vragen

Ik probeer een aanvraag aan te maken maar krijg een foutmelding

Bij het aanmaken van een bericht kan gelden dat het bericht niet helemaal aan alle vereisten van het HDN schema voldoet en er nog een aanvulling of aanpassing nodig is. Deze is te herkennen aan de grijze pop-up die zal volgen. Mocht gelden dat het niet duidelijk is wat er in het veld gezet moet worden zal de geldverstrekker een uitleg in hun schema opnemen. Je  kunt deze openen door op het vraagtekentje te drukken. 


Het is ook mogelijk dat het bericht een waarde bevat die simpelweg niet mag of er iets ontbreekt wat niet eventjes met een aanvulling mee te geven is. In dit geval zal er een hard stopsignaal in Adviesbox worden gegeven en zal het probleem eerst verholpen moeten worden voordat de aanvraag verzonden kan worden.

Voor beide meldingen geldt dat de oplossing vaak uit de uitleg af te leiden is maar soms wat cryptisch kan zijn. Onze ServiceDesk kan je doorgaans helpen met het juist interpreteren van de behoefte en meedenken naar een oplossing.

Het bericht is aangemaakt maar hij de status blijft op “In HDN Outdir staan”

Wanneer het bericht eenmaal is aangemaakt zal Adviesbox deze in de HDN map plaatsen. Hiermee eindigt de taak van Adviesbox zelf en zal de HDN software het bericht oppakken en doorsturen. Dit HDN proces gebeurt doorgaans automatisch door een service van HDN die op de achtergrond van je systeem draait en elke 5 minuten kijkt of er iets is wat deze moet verzenden.

Na het aanmaken van het bericht zal Adviesbox de status op “In HDN Outdir” tonen. Wanneer de HDN software het bericht heeft opgepakt zal deze status wijzigen naar “Verzonden”. Mocht blijken dat de status na 10 minuten ook na het verversen van het tabblad niet verandert dan is er vermoedelijk iets mis met de HDN software. Voor dergelijke problemen kun  je contact opnemen met de HDN Helpdesk op 0182 750 585 of ze mailen op helpdesk@hdn.nl.


Het bericht staat op “Verzonden” maar de acceptant heeft niets ontvangen

De HDN software zal zodra deze het bericht heeft kunnen afleveren deze op het lokale systeem verwijderen. Een status van “Verzonden” zal dus inhouden dat deze bij de ontvangende partij is aangekomen. Van hieruit wordt deze door hun systeem ingelezen en zal deze zichtbaar worden in hun registratiesysteem. Mocht blijken dat het bericht om welke reden dan ook niet ingelezen kan worden dan zal deze niet zichtbaar voor de acceptant. Omdat deze enkel de openstaande dossiers kan zien zal deze je niet verder kunnen helpen als deze hier niet zichtbaar is en vermoedelijk ook stellen dat deze geheel niet ontvangen is. 

Als je vraagt om doorgezet te worden naar een technische afdeling of in elk geval iemand die toegang tot de niet automatisch verwerkte aanvragen heeft, dan zullen ze deze alsnog kunnen achterhalen. Mogelijk hebben ze hier wat gegevens voor nodig. De gemakkelijkste manier om deze te genereren is om de aanvraag te openen en een RTF-document te genereren. Op de laatste pagina staat de benodigde informatie.

Er is een bericht in Adviesbox teruggekomen

Eigenlijk zijn vrijwel alle berichten die terugkomen in Adviesbox door de geldverstrekker verzonden. Het ontvangen van een dergelijk bericht geeft dan ook direct de zekerheid dat deze bij hen is binnen gekomen. Voorbeelden van statusmeldingen zijn “Offerteaanvraag ontvangen”, “Offerteaanvraag niet te verwerken” of “Offerteaanvraag afgewezen”. Voor al dit soort meldingen geldt dat als deze geopend worden er in het bericht zelf meer informatie zal staan over hoe verder te handelen. Mocht de instructie niet duidelijk zijn dan kun je bij de verzender ervan een nadere toelichting vragen.



Er is een foutmelding teruggekomen

Het is mogelijk dat het bericht wat Adviesbox een afwijking heeft op hetgeen wat HDN vereist waardoor het bericht niet verzonden kan worden. In dit geval zal er een “Fout bij versturen” als status komen met hiernaast een HDN validatiemelding op hetzelfde dossier. In deze validatiemelding staat de uitleg waarom de HDN software het bericht niet goedkeurt. De ServiceDesk kan helpen met deze melding te interpreteren en meedenken aan een passende oplossing.


De geldverstrekker heeft de offerte of documentaanvraag verzonden maar ik zie hem niet

Wanneer een geldverstrekker een bericht beschikbaar stelt wordt deze aan hun kant klaargezet. Van hieruit zal uw eigen HDN installatie deze berichten opvragen en op uw systeem plaatsen. Nadat deze is binnen gekomen zal Adviesbox deze pas in kunnen lezen en binnen de applicatie tonen.

Om inzicht te krijgen of het bericht wel of niet binnen is gekomen kan het HDN logbestand geraadpleegd worden. Dit kent echter een redelijk technische aard en het is hierdoor aan te raden om wat ondersteuning erbij te vragen. 

Als je op een serveromgeving werkt dan is het aan te raden om het eerst met je systeembeheerder op te nemen omdat je waarschijnlijk niet de rechten hebt om de logbestanden van HDN in te mogen zien. Beheer je je eigen systeem? Dan kunnen zowel de HDN Helpdesk als de Adviesbox ServiceDesk je assisteren bij het controleren of de berichten binnen zijn gekomen door de HDN logbestanden te controleren.

    • Related Articles

    • Veelgestelde vragen

      Inleiding Hieronder lees je veelgestelde vragen over Adviesbox Online. Om duidelijk te maken om welke variant het gaat, staat in de onderstaande tekst 'Adviesbox' voor het huidige softwarepakket en 'Adviesbox Online' voor de online variant.  ...
    • Oude HDN uitzetten

      Gebruikersinstructie voor het uitzetten van de oude HDN services. Disclaimer: Dit zijn handelingen die normaal gesproken door je systeembeheerder gedaan worden. Hoewel de handleiding je er stap voor stap doorheen begeleid kan je er uiteraard ook voor ...
    • HDN Achtergrondinformatie

      Onderstaand achtergrondinformatie over de werking van HDN in PDF formaat.
    • Vragen aanpassen online inventarisatie

      à klantdossier / online inventarisaties à linksonder à uitnodigen à klikken op groene potloodje à onderwerpen aan- en uitvinken
    • HDN-aanvraag opnieuw versturen

      ga naar het tabblad klanten kopieer de aanvraag via kopiëren evt. wijzigingen doorvoeren verstuur opnieuw de aanvraag voor het versturen krijg je de onderstaande melding: Bij de eerste optie wordt er een wijziging verstuurd op de lopende aanvraag. ...