HDN heeft haar platform volledig vernieuwd. Dit was nodig om ervoor te zorgen dat het HDN Platform klaar is voor de toekomst en nieuwe partijen makkelijker kunnen aansluiten. Om de overgang te maken naar het nieuwe platform is het nodig om de volgende stappen uit te voeren:
Stap 1: Bestaand HDN-certificaat exporteren.
Stap 2: Bestaand HDN-certificaat importeren.
Stap 3: Certificaat koppelen en aanmelden bij Adviesbox.
Stap 4: HDN-berichtenverkeer via Adviesbox activeren.
Stap 5: Oude certificaat in Adviesbox verwijderen.
Stap 6: Eerste aanvraag verzenden en controleren of het succesvol wordt verzonden.
Deze stappen moeten worden uitgevoerd door degene die toegang heeft tot de HDN Software (certificaat) en de Instellingen van Adviesbox.
Heb je een kantoor met meerdere gebruikers, één
HDN-nummer en een gedeelde adviezendatabase? Dan voert één persoon stap 1 t/m 3
uit en alle personen voeren elk apart stap 4 t/m 6 uit.
Aandachtspunten
Je ontvangt van ons een uitnodiging per e-mail om over te stappen naar het HDN Platform.
Om te kunnen overstappen naar het HDN Platform heb je de volgende applicaties nodig:
HDN WebCert: dit programma staat op je computer geïnstalleerd en gebruik je in stap 1 om het bestaande HDN-certificaat te kunnen exporteren en in stap 5 om het oude certificaat te verwijderen.
HDN WebCert App: deze app van HDN ga je downloaden vanuit de Microsoft Store en gebruik je om o.a. het bestaande certificaat te importeren, te koppelen en aan te melden bij Adviesbox. Als je werkt op een server, dan download je de app via https://applets.hdn.nl/HDNWebCert.exe.
Adviesbox: onze adviessoftware heb je nodig in stap 4 om het HDN-berichtenverkeer te activeren en in stap 6 bij het versturen en controleren van de eerste aanvraag.
De eerder genoemde stappen moeten in één keer achter elkaar gevolgd worden.
In stap 1 ga je het HDN-certificaat exporteren en opslaan. Als je het certificaat opslaat, doe dit in één keer op een goede plek. Je kunt het certificaat namelijk niet meer verplaatsen. Doe je dit wel, dan werkt HDN niet meer.
In stap 1 moet je een wachtwoord aanmaken. Kies een wachtwoord dat je goed kan onthouden. Het wachtwoord heb je later nog nodig.
Uitgebreide handleiding Overstappen op HDN Platform
Ga je overstappen op het HDN platform? Maak dan gebruik van de handleiding Overstappen op HDN Platform. In deze handleiding staan ook de schermafbeeldingen. De handleiding kun je downloaden als pdf en is onderaan dit artikel als bijlage opgenomen. Gebruik altijd de meest recente versie.
Instructievideo
In de instructievideo (zonder geluid) is stap voor stap weergegeven hoe je kunt overstappen van HDN Basic en Enterprise naar HDN Platform.
Korte uitleg per stap
Hieronder lees je kort wat je per stap moet doen. Ga je overstappen? Gebruik dan de laatste versie van de uitgebreide handleiding.
Stap 1: Bestaand HDN-certificaat exporteren
Om het huidige HDN-certificaat in het nieuwe HDN Platform te gebruiken, moet je van het certificaat eerst een browsercertificaat maken. Daarna kun je het browsercertificaat verwerken in de HDN WebCert App.
Open het bestand HDN WebCert op je computer.
Kies in het menu voor Browsercertificaat en vervolgens voor Exporteren.
Voer een wachtwoord in en herhaal dit ter controle.
Kies voor OK om het certificaat te exporteren.
Geef het certificaat een bestandsnaam en sla het certificaat op.
Stap 2: Bestaand HDN-certificaat importeren
Voordat je het certificaat kunt importeren, moet je eerst de HDN WebCert App installeren en toestemming geven om een uitgeverscertificaat van HDN te installeren.
Klik op de knop WebCert starten. Je wordt vervolgens doorgestuurd naar de HDN App in de Microsoft Store.
Download de HDN App. Let op: werk je op een server? Dan is de app te downloaden via:https://applets.hdn.nl/HDNWebCert.exe. Daarna kan de HDN WebCert App worden geïnstalleerd.
Stap 2b: Eerste gebruik HDN WebCert app
Open de HDN App.
Bij het eerste gebruik krijg je een meerdere meldingen te zien. Geef toestemming om uitgeverscertificaat (CA) van HDN te installeren.
Vervolgens kom je in het hoofdmenu van de HDN WebCert App.
Stap 2c: Bestaand HDN-certificaat importeren
Kies in het menu van de HDN WebCert App voor Backup terugzetten.
Klik op Open bestand.
Selecteer het certificaat dat je in stap 1 hebt opgeslagen op je computer.
Vul je wachtwoord in.
Kies voor Certificaat importeren.
Je krijg een bevestiging te zien dat de import geslaagd is. Klik op OK.
Stap 3: Certificaat koppelen en aanmelden bij Adviesbox
Kies in het hoofdmenu van de app voor de optie Koppeling software.
Klik op Aanmelden.
Open de lijst onder Bij welke softwareleveranciers wil je je aanmelden?
Selecteer in de lijst Adviesbox SaaSen klik op Volgende.
Selecteer het hokje Ja, ik machtig de softwareleverancier Adviesbox SaaS om berichten te ondertekenen met mijn certificaat en klik op Volgende.
Bevestig de aanmelding.
Als de aanmelding van jouw certificaat succesvol verzonden, krijg je een bevestiging. Klik op OK.
Daarna kun je de HDN Web App afsluiten.
Stap 4: HDN-berichtenverkeer via Adviesbox activeren
Open Adviesbox.
Ga naar het menu Onderhoud > Instellingen > (HDN) Koppelingen > HDN.
Zet HDN-berichtenverkeer via Adviesbox Online op Ja.
Voeg het HDN-certificaat toe.
Vul het wachtwoord in dat hoort bij het certificaat.
Klik op OK.
Stap 5: Oude certificaat in Adviesbox verwijderen
Nadat je het bestaande certificaat in Adviesbox hebt verwerkt, moet je het certificaat op de lokale versie van je computer van HDN verwijderen.
Open HDN WebCert (je lokale versie)
Ga naar Certificaat > Certificaat verwijderen. Let op: kies niet voor intrekken.
Er verschijnt een melding Certificaat verwijderen. Klik op OK. Het certificaat is verwijderd.
Stap 6: Eerste aanvraag verzenden en controleren of het succesvol wordt verzonden.
Voor deze stap gebruik je de HDN WebCert App en Adviesbox.
Controleer in de HDN WebCert App of de status van koppeling is gewijzigd naar 'Aangemeld bij: Adviesbox SaaS'. Staat dat er niet? Dan is de omzetting niet gedaan. Herhaal de stappen of neem contact op met de Servicedesk op nummer 0182 200 309.
Staat de status goed in HDN WebCert app? Dan kan de eerste aanvraag verzonden worden. Ga naar Adviesbox.
Verzend je eerste aanvraag.
Kijk of de status van de aanvraag in 5 minuten veranderd van 'In HDN-outdir' naar 'Verzonden'. Blijft de aanvraag op status 'In HDN-outdir' staan neem dan contact op met de Servicedesk op nummer 0182 200 309.
Is de eerste aanvraag succesvol verzonden? Dan kun je vanaf nu gebruik maken van het nieuwe HDN-Platform voor het versturen en ontvangen van HDN-berichten voor hypotheken en verzekeringen.
ga naar het tabblad klanten kopieer de aanvraag via kopiëren evt. wijzigingen doorvoeren verstuur opnieuw de aanvraag voor het versturen krijg je de onderstaande melding: Bij de eerste optie wordt er een wijziging verstuurd op de lopende aanvraag. ...
Opstalverzekeringen kunnen op meerdere manieren worden ingevuld in Adviesbox. Daarnaast is het in sommige gevallen mogelijk dat er een indicatieve premie wordt meegegeven om er voor te zorgen dat er voldoende gegevens zijn voor de (indicatieve) JKP ...
Wellicht is er al een HDN aanvraag gedaan binnen dit advies. Kies voor menu Advies - 'Opslaan als nieuw advies' en geef het nieuwe advies een herkenbare naam. Als u nu van tabblad wisselt en weer naar tabblad (HDN) Aanvraag gaat kunt u dan weer de ...
Het gaat om de aanvullende gegevens op tabblad Aanvraag - Lening. In een HDN bericht is ruimte voor 5 x 69, dus 345 tekens. Als u de aanvullende gegevens inkort dan kan de aanvraag verstuurd worden.