Problemen met het versturen van een meeneemhypotheek.

Problemen met het versturen van een meeneemhypotheek.

Inleiding

Deze instructie focust zich primair op het adresseren van HDN problemen bij het versturen van een meeneemhypotheek. Een bekende restrictie is dat het niet mogelijk is om meerdere onderpanden tegelijk te verkopen (samenwoners). In dit artikel lees je hier meer over. 

Er is ook een gebruikersinstructie over de meeneemhypotheek beschikbaar. Deze lees je hier

Meerdere onderpanden tegelijk verkopen is niet mogelijk

Om een aanvraag per HDN te kunnen versturen moet de aanvraag aan een aantal regels voldoen. Zo dient er aangegeven te worden:
  1. of de huidige woning wordt verkocht,
  2. of de huidige lening wordt afgelost en
  3. mocht deze meegenomen worden dan welke vorm deze dient te krijgen.
Afhankelijk van de keuze gaan allerlei deuren open en dicht en wordt de aanvraag via een bepaalde koers geleid.

Het probleem
Het probleem is dat er geen onderscheid op een woning wordt gemaakt waardoor de check op combinaties als een complete check gedaan worden in plaats van op enkel het te muteren onderpand.

Dit gebeurt aan de hand van condities in het HDN schema en onderstaand staat een voorbeeld uit het algemene HDN schema.

Bij meerdere onderpanden spelen er twee waarden uit dit schema boven, namelijk:
  1. dat de huidige woning verkocht gaat worden en de lening meegenomen zal worden en 
  2. voor de andere woning dat deze verkocht zal worden en de lening gestopt zal worden. 
Dit maakt het dat de ene combinatie eist dat hij als "nieuw" wordt meegestuurd terwijl de ander hem juist als "Meeneemhypotheek" wil hebben. Deze loop valt niet op een correcte manier te omzeilen.

Achteraf laten wijzigen
De oplossing voor deze situatie is helaas om een van de woningen te verwijderen. Hierdoor eindigt de loop en kan de aanvraag wel verstuurd worden. We raden aan om de aanvraag zo in te schieten en daarna in het extranet, portaal of door middel van contact met een accountmanager achteraf te wijzigen. Hierin geldt dat dit onder de aandacht is gebracht bij HDN en we hopen op een aanpassing in het schema. Zowel de geldverstrekker als Adviesbox zal dit niet kunnen verhelpen.

    • Related Articles

    • Gebruikersinstructie: Meeneemhypotheek

      Inleiding Deze gebruikersinstructie beschrijft de invoer van een meeneemhypotheek. Huidige woonsituatie en hypotheek invoeren Om een hypotheek te kunnen meenemen of verhogen moet altijd eerst de huidige hypotheek worden ingevoerd. Dit gaat in 2 ...
    • Hoe verwerk ik een NN Bankspaar meeneemhypotheek?

      Nationale Nederlanden zegt hierover het volgende: Het is mogelijk om je bestaande bankspaarrekening mee te verhuizen naar een nieuwe lening bij NN.  Echter kan onze midoffice alleen een fiscaal geruisloze voortzetting aan. Vandaar ook de volgende ...
    • HDN-aanvraag opnieuw versturen

      ga naar het tabblad klanten kopieer de aanvraag via kopiëren evt. wijzigingen doorvoeren verstuur opnieuw de aanvraag voor het versturen krijg je de onderstaande melding: Bij de eerste optie wordt er een wijziging verstuurd op de lopende aanvraag. ...
    • Kan ik bij het versturen van een HDN-aanvraag alleen kiezen voor Aanvraag naar notaris?

      Wellicht is er al een HDN aanvraag gedaan binnen dit advies. Kies voor menu Advies - 'Opslaan als nieuw advies' en geef het nieuwe advies een herkenbare naam. Als u nu van tabblad wisselt en weer naar tabblad (HDN) Aanvraag gaat kunt u dan weer de ...
    • Geen HDN berichten verkeer meer na het verlengen van het HDN certificaat

      Na het verlengen van het HDN certificaat, kan er een probleem ontstaan dat er geen berichten meer verstuurd / binnengehaald worden. Dit komt omdat er geen nieuwe back-up van het certificaat in Adviesbox is ingesteld. Als je in de HDN logfile (bij een ...