Inleiding
Vrijwel elke werkdag wordt er voor Adviesbox een update verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld een rentewijziging zijn en/of een nieuwe functionaliteit. Ongeveer één keer in de zes weken hebben we een release met meerdere wijzigingen en een paar keer per jaar is er een release waarbij een databaseconversie uitgevoerd moet worden.
In dit artikel lees je meer over de voorbereidingen rondom een release en het updaten van Adviesbox na een release met een databaseconversie.
Voorbereidingen en tijdelijk niet updaten
Communicatie rondom het release
Een release kondigen we circa een week van te voren aan door middel van een mededeling op het startscherm en een artikel in het
nieuwsoverzicht. Ook laten we op dezelfde manier weten als er bijzonderheden zijn en wanneer de nieuwste versie van Adviesbox beschikbaar is. Uiterlijk op de dag van de release publiceren we
release notes waarin staat wat er in de update zit.
Als Adviesbox op een server is geïnstalleerd én er is sprake van een databaseconversie, dan sturen we systeembeheerders (degene die bij ons bekend zijn) een e-mail met de vraag om de update handmatig uit te voeren.
Database opschonen
Om te voorkomen dat de database onnodig vol raakt kun je oude aanvraagberichten automatisch laten verwijderen. In het
kennisbankartikel over het verwijderen van oude HDN-berichten staat een korte instructie.
Tijdelijk niet mogelijk om te updaten
Als we een release klaar gaan zetten, dan is het tijdelijk niet mogelijk om Adviesbox te updaten. In de meeste gevallen is het op de dag van de release mogelijk om tot 10:00 's ochtends een update uit te voeren. Daarna niet meer, maar kun je Adviesbox nog wel blijven gebruiken. Aan het einde van de middag is het meestal weer mogelijk om te updaten.
Adviesbox updaten
Kijk welke situatie voor jou van toepassing is en lees hieronder meer over het uitvoeren van de update:
- Je maakt gebruik van je eigen database. Je hebt alleen toegang tot je eigen adviezen.
- Met meerdere mensen gebruik je Adviesbox, er is één database en je werkt niet op een server. Als je adviezen van collega's kunt inzien, dan deel je een database.
- Adviesbox is op een server geïnstalleerd en een systeembeheerder voert handmatig de update uit.
1. Adviesbox updaten als er sprake is van één gebruiker en één database
In de loop van de dag wordt de release klaargezet en is het weer mogelijk om Adviesbox te updaten. Deze release zal automatisch worden verwerkt met de nachtelijke update of anders de volgende ochtend bij het opstarten van Adviesbox. Door de databaseconversie kan het updaten en opstarten langer duren dan normaal.
Kun je niet wachten, dan kun je handmatig Adviesbox updaten door op het startscherm van Adviesbox te klikken op 'Update software & rentes'. Bovenin het startscherm kun je het versienummer controleren en wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden.
2. Adviesbox updaten als er sprake is van meerdere gebruikers die werken met één database
Deel je een database met collega's en werk je niet met een server? Dan volg je deze stappen als de release live staat:
- Sluit Adviesbox af op alle werkstations. Doe dit op een moment dat er zo min mogelijk gebruikers hinder van ondervinden.
- Start Adviesbox vervolgens op en wacht tot de update volledig is verwerkt. Start de update niet automatisch op, voer dan handmatig de update uit door op het startscherm van Adviesbox te klikken op 'Update software & rentes'.
- Hierna kan Adviesbox op andere werkstations opgestart worden.
Hou rekening met een conversietijd van 15-90 minuten. Hoe groter de database, des te langer het duurt. We raden je aan hier aan het einde van de werkdag tijd voor in te plannen of de release extra vroeg te downloaden om hinder bij aanvang van je werkzaamheden in de ochtend zoveel mogelijk te voorkomen.
3. Een systeembeheerder voert handmatig de update uit
Als Adviesbox op een server is geïnstalleerd sturen we systeembeheerders (degene die bij ons bekend zijn) een e-mail met de vraag om de update handmatig uit te voeren. Voor systeembeheerders hebben we een
stappenplan opgesteld.
Heeft een systeembeheerder geen mail ontvangen? Mogelijk is de mail in de spambox terecht gekomen. Is het e-mailadres nog niet bekend bij ons?
Stuur dan een mail naar helpdesk@intersoftware.nl met de
bedrijfsnaam, contactgegevens en voor welke partij je het systeembeheer doet.