Inleiding
Deze informatie is bedoeld voor situaties waarin Adviesbox (database) is geïnstalleerd op een server.
Meerdere keren per jaar brengt Intersoftware een Adviesbox release uit waarbij ook een databaseconversie uitgevoerd moet worden.
Ervaring leert dat op dat moment eventuele configuratieproblemen aan het licht komen. Deze kunnen leiden tot storingen bij de gebruikers van Adviesbox.
Om dit te voorkomen, bieden wij deze achtergrondinformatie en een stappenplan om tot een probleemloze update te komen.
15 mei: Melding verouderde database
Oplossing (14u): een update met conversie uitvoeren
Bij een deel van de gebruikers verschijnt na conversie een melding dat de database verouderd is. Dit komt door het ontbreken van een veld in de database. Inmiddels is het probleem verholpen. Hiervoor is wel een update met conversie nodig. Tijdens deze update kan Adviesbox niet worden gebruikt.
Stappenplan
Stap 1: Inventarisatie
De applicatie Adviesbox is geïnstalleerd op een server of op werkstations.
Vrijwel elke werkdag wordt er voor Adviesbox een update verwerkt; dat kan bijvoorbeeld een rentewijziging zijn en/of een nieuwe functionaliteit.
Daarnaast is of zijn er één of meerdere databases waar Adviesbox de klantgegevens in opslaat.
De structuur van die databases wijzigt alleen door de databaseconversie.
Er kunnen MS Access en/of MS SQL Server databases zijn.
Op
deze pagina in de kennisbank staat een
inventarisatieformulier.
Vul dit in zodat je weet waar de databases staan en van welk type ze zijn.
Stap 2: Planning
- De eerstvolgende releasedatum met databaseconversie is op maandag 15 mei 2023, versie: 2023.5. Deze release staat onder andere in het teken staan van HDN23.
In ons nieuwsoverzicht informeren we je over de release. Zodra de updater weer aanstaat en de nieuwste release beschikbaar is, dan plaatsen wij hierover een bericht in het nieuwsoverzicht.
- Plan tijd in om de update, buiten werktijd, handmatig uit te voeren. We raden aan om hier 2 uur voor te reserveren.
- Zorg dat er een Adviesbox-gebruiker beschikbaar is om, na het uitvoeren van de update, Adviesbox te testen.
Stap 3: Controle
Een veel voorkomend probleem is dat de automatische update van Adviesbox wordt uitgevoerd binnen een Windows-account dat niet met de productiedatabase is verbonden. Dat is ook wel een logische situatie: de gebruikers werken met de gedeelde Adviesbox-database maar voeren niet handmatig updates uit. Het Administrator account voert wel de updates (automatisch via taakplanner) uit, maar hoeft daarvoor niet met een specifieke database verbonden te zijn.
Om de conversie uit te voeren op de juiste database, moet de update wél worden gestart vanuit een Windows-account waarin Adviesbox met de juiste database is verbonden.
In Adviesbox is via menu Onderhoud - Instellingen, Technisch - Data te zien wat de databaselocatie is.
Dat wordt vastgelegd in het Windows register onderdeel HKEY_CURRENT_USER.
Daarbinnen in Software - Wow6432Node - Hypobox: AdviezenDatabaseMap.
Stap 4: Advies
We nemen dan contact met je op om de situatie door te nemen en advies te geven over mogelijke verbeteringen.
Stap 5: Doorvoeren van de update
- Start de update* handmatig buiten werktijden.
De update moet op het moment dat deze beschikbaar is gestart worden vanaf een Windows-account dat administrator rechten heeft én is verbonden met de juiste database. Dat kan in Adviesbox zelf via de optie "Update software & rentes" of via het update script dat in taakplanner ingesteld is. Let wel op dat de handmatige update voor gebruikers kan zijn uitgeschakeld via de register waarde "InternetUpdate" = False. Je kan dan update ook direct starten door HypoboxUpdate.exe aan te roepen. Daarbij wordt die registerwaarde genegeerd.
- Start Adviesbox op wanneer de update is afgerond en controleer op het hoofdscherm rechtsboven of het versienummer nu 2023.5 is
- Controleer ook of hiernaast de update datum met een groen vinkje staat.
- Laat de Adviesbox-gebruiker steekproefsgewijs een aantal adviezen openen en tabbladen controleren op foutmeldingen.
* De snelheid van de update is o.a. afhankelijk van het databasetype en het netwerk én kan in sommige gevallen wel 90 minuten duren.
Mogelijke meldingen en problemen
Melding: Application defined or object defined error
Krijg je de melding 'Application defined or object defined error'? Start dan de "C:\Program Files (x86)\Hypobox\Bin\Hypoboxcopy.exe" opnieuw op. In de meeste gevallen krijg je dan geen foutmelding meer.
Melding: kan de "locatie xx\adviezen.md_" niet vinden
Krijg je deze melding? Doe dan het volgende:
- Open regedit.exe en navigeer naar "Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Wow6432Node\Hypobox"
- Check of waarde "AdviezenDatabaseProvider" op "MSSQL" staat
- Als dat het geval is, maak je de waarde bij "AdviezenDatabaseMap" leeg
- Start de "C:\Program Files (x86)\Hypobox\Bin\Hypoboxcopy.exe"
Windows-account niet met productiedatabase verbonden
De automatische update van Adviesbox wordt uitgevoerd binnen een Windows-account dat niet met de productiedatabase is verbonden. Lees hierover meer bij Stap 3: Controle.