Inleiding
Hieronder staat een overzicht van bekende (on)opgeloste problemen met Adviesbox.
Bekende problemen
Overstappen op het HDN netwerk: (per dinsdag 30-05)
Fout bij versturen - dinsdag 8:30 geconstateerd - 16:30 verholpen.
Het versturen naar een aantal partijen geeft een foutmelding waardoor de aanvragen een fout bij versturen geven. Er wordt hard aan een oplossing gewerkt.
Update: De berichten kunnen weer verzonden worden.
HDN Service en problemen met UNC paden en shares - lopend
Locaties op UNC paden kunnen niet gevonden worden omdat het LocalService account die hem uitvoert de rechten niet heeft op het pad.
Leeg logbestand na crash van HDN Service - lopend
Wanneer de service vastloopt en zichzelf sluit is de crash en de reden niet terug te vinden in de logging.
HDN Service i.c.m. updatescript - lopend
Wanneer op een server het updatescript met meerdere licenties de service start kan hij niet alle benodigde gegevens laden.
Empty log - lopend
Er zijn een aantal situaties gebleken waarin de reden van het probleem niet in het logbestand terug komt.
Rentes REAAL Lekker Wonen Hypotheek niet goed verwerkt
Dinsdag 16 mei 2023
Status: op dezelfde dag om 09:30 zijn de juiste rentes alsnog verwerkt
Na een update worden de juiste rentes getoond. Werkt u op een server omgeving? Dan zijn de rentes morgen beschikbaar. De actuele rentes staan ook in de producten-app (te benaderen via het hoofdmenu Rente & voorwaarden > Rente update per product).
Maandag 15 mei 2023
Status: om 14u is er een nieuwe versie van Adviesbox klaargezet.
Het nieuwe veld 'Omschrijving overige inkomsten' ontbrak in de database. Inmiddels is dit hersteld. Als er sprake is van inkomen uit een onderneming, dan gaat het fout. Bij een (handmatige) update is het probleem verholpen.
Is Adviesbox op een server geïnstalleerd? Dan moet je systeembeheerder de update met conversie uitvoeren. Tijdens het updaten kan geen gebruik worden gemaakt van Adviesbox.
Melding verouderde database
Maandag 15 mei 2023
Status: opgelost op 14u. Update met conversie nodig.
Bij een deel van de gebruikers verschijnt na conversie een melding dat de database verouderd is. Dit komt door het ontbreken van een veld in de database. Inmiddels is het probleem verholpen. Hiervoor is wel een update met conversie nodig. Tijdens deze update kan Adviesbox niet worden gebruikt.
Op deze pagina in de kennisbank staat een stappenplan voor de systeembeheerder dat helpt bij het verwerken van de update.
Rentes Centraal Beheer niet juist verwerkt
Maandag 15 mei 2023
Status: op dezelfde dag om 10:00 zijn de juiste rentes alsnog verwerkt
Na een update worden de juiste rentes getoond. Werkt u op een server omgeving? Dan zijn de rentes morgen beschikbaar. De actuele rentes staan ook in de producten-app (te benaderen via het hoofdmenu Rente & voorwaarden > Rente update per product).
Beperkte beschikbaarheid Servicedesk
Vrijdag 21-04-2023 (lopend)
In verband met de HDN migratie zijn de wachttijden helaas langer dan u van ons gewend bent. We raden u aan om uw verzoek via "Help > Melding maken" in te dienen om niet onnodig lang in de wacht te hoeven staan. We streven er naar u via beide wijzen zo spoedig mogelijk te helpen.
Storing op NWWI webservice
Woensdag 3-5-2023 (opgelost)
Er is momenteel een storing op de NWWI webservice, er wordt hard gewerkt aan een oplossing door de engineers van het NWWI.
Onderhoud webservices
Vrijdag 24 februari 14:00-15:00
In verband met wat onderhoud op ons platform zal het tijdelijk niet mogelijk zijn om premieberekeningen uit te voeren. Naar verwachting zal deze om 15:00 weer beschikbaar zijn.
Fiscale doorrekening niet juist
Woensdag 22 februari 8:30 - 10:30
Indien er sprake is van een huidige woning wordt deze in de voorstelschermen als box 3 gezien en wijkt de fiscale doorrekening hierdoor af. We werken hard aan een spoedige oplossing.
10:30 Er is een patch beschikbaar gesteld die het probleem verhelpt. Na het updaten maghet niet meer spelen.
Foutmelding bij het genereren van een adviesrapport
Maandag 16 januari 10:00
Status: Opgelost - Voer een update uit om het probleem op te lossen (op serverinstallaties dient u hier contact over op te nemen met uw systeembeheerder).
Tijdens het genereren van een adviesrapport volgt er een foutmelding. Wij werken momenteel aan een oplossing.
Automatische foto tijdelijk buiten gebruik
Woensdag 28 december
Het laden van de Google maps fotos werkt momenteel niet. Het probleem wordt momenteel onderzocht en we hopen hier spoedig een oplossing voor beschikbaar te stellen. Het handmatig uploaden van een foto werkt nog wel.
Uitnodigingen voor online inventarisatie kunnen mogelijk niet aankomen
Dinsdag 2 februari 2021 12:00 uur
Status: opgelost op 10 januari 2023
In verband met de toename van digitale criminaliteit zijn de mailproviders ook een stuk strenger zijn geworden. Om je cliënt een vertrouwd gevoel te geven stuurt Adviesbox namens jouw e-mailadres de uitnodiging met een link naar de externe omgeving en maakt het dat deze als gevaarlijk of als phishing mail wordt gezien en geblokkeerd. Er wordt momenteel onderzocht hoe we dit op een andere manier vorm kunnen geven maar dit zal helaas even kunnen duren.
Om de e-mail toch naar je cliënt te sturen kun je de ontvangen ‘cc’ uit jouw eigen mailbox forwarden naar je klant. Omdat deze dit maal namens jou uit jouw eigen mailbox verstuurd wordt maakt dit een wereld van verschil en zal de klant deze wel kunnen ontvangen.
Opgeloste problemen (2022)
Opgeloste problemen in Q4 2022
Foutmelding bij het opstarten van Adviesbox
Donderdag 22 december 2022 (8:30)
Status: opgelost op dezelfde dag om 09:30
Er treedt momenteel een foutmelding bij het opstarten in verband met het laden van het rentenieuws. Deze foutmelding kan voor het verdere gebruik van Adviesbox geen kwaad en kan genegeerd worden. We streven er naar hem zo spoedig mogelijk te verhelpen. Tot het oplossen is het rentenieuws tijdelijk buiten gebruik.
Melding van beveiligingscertificaat
Vrijdag 09 december 2022 (15:30)
Status: opgelost op dezelfde dag om 16:30
Er treedt momenteel bij het opstarten een melding op over een verlopen beveiligingscertificaat waardoor bepaalde functionaliteit als de postcode aanvulling niet werken. We werken hard om het probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen.
Rentes niet verwerkt
Donderdag 24 november 2022 (8:30)
Status: op dezelfde dag om 9:20 zijn de rentes alsnog beschikbaar gesteld.
Wegens een technische storing zijn de rentes vannacht niet verwerkt. Dit betreffen de Hypotrust Vrij Leven, Obvion, ASR, Robuust, Woonnu en Aegon. Dit betreffen rentedalingen met uitzondering van de Aegon variabel. We streven er naar dit zo spoedig mogelijk te herstellen, maar indien u op een server omgeving werkt zal gelden dat de rentes pas per morgen beschikbaar komen.
NHG- en hypotheeknormen 2023 zijn nu beschikbaar
Vrijdag 11 november 2022
Status: op dinsdag 15 november zijn de normen beschikbaar gesteld.
De normen zijn inmiddels bekend en worden momenteel ingebouwd in de software. We hopen deze in de loop van volgende week beschikbaar te maken.
- Premieberekening Reaal niet mogelijk
Woensdag 19 oktober 2022
Status: opgelost op 20 oktober
Wegens een storing bij Reaal kunnen er momenteel geen premies voor de Reaal ORV berekend worden. De verwachting is dat dit per donderdagochtend verholpen zal zijn.
- Aantal rentes Lot Hypotheken met NHG onterecht verhoogd
Maandag 17 oktober 2022
Status: opgelost op dezelfde dag om 9:30
De rentes van mijn hypotheken zonder NHG met een looptijd 20, 25 en 30 jaar zijn vandaag verhoogd. We hebben per ongeluk ook een verhoging van de NHG rentes doorgekregen, echter zijn deze niet gewijzigd. Inmiddels is er een update beschikbaar gesteld en zullen deze na het bijwerken van de software weer beschikbaar zijn.
- Rentes Lloyds niet goed verwerkt
Donderdag 13 oktober 2022
Status: opgelost op dezelfde dag om 9:30
De rente van Lloyds bleek niet goed verwerkt te zijn. Deze is opnieuw verwerkt waarna deze wel juist geupdate wordt maar is hierdoor niet met de nachtelijke update meegegaan.
Opgeloste problemen in Q3 2022
- Rentes niet goed verwerkt
Maandag 26 september 2022
Status: opgelost op dezelfde dag om 9:45
Een aantal rentes bleken vanochtend niet goed verwerkt te zijn. Inmiddels is er een update beschikbaar gesteld en zullen deze na het bijwerken van de software weer beschikbaar zijn.
- Rentes niet goed verwerkt
Woensdag 14 september 2022
Status: opgelost op dezelfde dag om 14:00
Een aantal rentes bleken vanochtend niet goed verwerkt te zijn waardoor er voor deze partijen bepaalde bevoorschottingen, rentevaste periode of aflosvormen ontbraken. Inmiddels is er een update beschikbaar gesteld en zullen deze na het bijwerken van de software weer beschikbaar zijn.
- Rente Munt niet juist
Dinsdag 31 augustus 2022
Status: opgelost op dezelfde dag
Er is een afwijking in de annuïtaire, >90%, 30 jaars rentes geconstateerd. Deze zal met de update van morgen ochtend gecorrigeerd zijn. In de productenapp treft u wel de gecorrigeerde rente aan.
- Koppeling Nationale Nederlanden buiten gebruik
Vrijdag 12 augustus 2022
Status: opgelost op 15 augustus om 14:00
Door wat aanpassingen in de webservice werkt de koppeling niet. Nationale Hypotheekbond streeft er naar spoedig een oplossing beschikbaar te stellen.
Update 15 augustus: Koppeling geeft niet langer een foutmelding.
- Vergelijker toont 0
Woensdag 13 juli 2022 (14:00)
Status: opgelost op 14 juli om 11:00
Indien de vergelijker niet op de eerste van de maand inging gaf de hypotheekvergelijker een resultaat van 0. Er kan omheen gewerkt worden door de passeerdatum op de eerste van de maand te zetten.
Op 14 juli om 11 uur is er een patch beschikbaar gesteld die dit probleem verhelpt.
- ORV lost niet af
Woensdag 13 juli 2022 (12:30)
Opgelost op 14 juli om 11:00
De overlijdensrisicoverzekering komt niet goed tot uitkering in het overlijdenscenario.
We hopen hier in de loop van morgenochtend een oplossing voor te kunnen bieden.
Op 14 juli om 11 uur is er een patch beschikbaar gesteld die dit probleem verhelpt.
- Obvion rente niet goed verwerkt
Woensdag 13 juli 2022 (8:30)
Status: opgelost op dezelfde dag om 13:00
De rente van Obvion is niet goed doorgekomen waardoor Obvion momenteel niet naar voren komt in de vergelijker en er in Obvion producten geen rentevaste periode gekozen kan worden. We zullen hier spoedig een oplossing voor beschikbaar brengen.
13:00: Probleem is verholpen. Er is een patch beschikbaar gesteld. Na het updaten van Adviesbox zal het probleem niet meer spelen.
- Meerwerk tijdelijk niet beschikbaar
Woensdag 13 juli 2022 (8:30)
Status: opgelost op dezelfde dag om 12:10
Na het installeren van de release kan voor sommige financieringstypen als aankoop woning en heropname gelden dat het veld meerwerk over de financieringsbehoefte komt maar niet te vullen valt. Doorgaans zal gelden dat wanneer er bij "Analyse > Aanleiding" opnieuw een financiering gekozen wordt deze het opnieuw laadt en het probleem zal verhelpen, maar dit zal wel gelden dat de voorstelschermen dan opnieuw opgevoerd moeten worden. Onze technici werken hard aan een oplossing.
12:10: Probleem is verholpen. Er is een patch beschikbaar gesteld. Na het updaten van Adviesbox zal het probleem niet meer spelen.
Opgeloste problemen in Q2 2022
- Storing Online inventarisatie
Woensdag 15 juni 2022
Status: opgelost
Er was een korte storing in de Online inventarisatie.
- Toetsing kortere looptijd onjuist
Vrijdag 6 mei 2022 (9:30)
Status: Oplossing beschikbaar gesteld
Per donderdag is een patch live gegaan die veroorzaakt dat de toetsing voor hypotheken met een kortere looptijd in diverse gevallen niet juist verloopt. Zowel in de sneltoets, maximale hypotheek als op het tabblad acceptatie kan deze op 30 jaar getoetst worden in plaats van de werkelijke looptijd. De aanpassing die dit veroorzaakt heeft is inmiddels reeds teruggedraaid en na het updaten zal dit ongedaan gemaakt worden, maar blijkt u op een server installatie te werken dan zal gelden dat dit pas met de dagelijkse updates van vannacht doorgevoerd kan worden.
- Rente Tulp niet juist
Donderdag 28 april 2022
Status: opgelost op 29 april 2022
De rente van Tulp is te laat ontvangen waardoor deze niet tijdig verwerkt kon worden. Per morgen zal deze met de automatische update alsnog verwerkt worden. Raadpleeg voor vandaag de tarieven op https://tulphypotheken.nl/rente/actuele-rente/
- Kritieke kwetsbaarheid "Spring4Shell" onderzocht
Vrijdag 1 april 2022
Status: onderzoek afgerond
We hebben de applicatie onderzocht op de kwetsbaarheid in de Spring Core Framework (CVE 2022-22965) maar geen van de onderdelen van Adviesbox maakt hier gebruik van. Meer informatie over het probleem kunt u vinden op https://www.digitaltrustcenter.nl/nieuws/kritieke-kwetsbaarheid-spring4shell.
Opgeloste problemen in Q1 2022
- Rente SNS, Regiobank en ASN aflossingsvrij 15 en 20 jaar onjuist
Donderdag 17 maart 2022
Status: op dezelfde dag opgelost
De rentewijziging van SNS, Regiobank en aflossingsvrij is niet goed doorgekomen. Voor aflossingsvrij staat voor deze partijen een opslag van 0,2%, maar voor de 15 en 20 jaar betreft dit 0,3%. Deze vallen hierdoor 0,1% te laag uit.
13:50: Na het updaten zullen de rentes hersteld zijn. Blijkt u op een server te werken die niet tussentijds bijgewerkt kan worden dan zal gelden dat de aanpassing met de reguliere nachtelijke updates mee zal komen.
- Rente BLG aflossingsvrij niet juist
Woensdag 16 maart 2022
Status: opgelost op 17 maart 2022
De rentewijziging van BLG aflossingsvrij is niet goed verwerkt. Er wordt aan gewerkt om dit z.s.m. te herstellen.
- Rente Lloyds aflossingsvrij niet juist
Dinsdag 15 maart 2022
Status: op dezelfde dag opgelost
De rente van Lloyds aflossingsvrij is 0,1% te laag voor alle bevoorschottingen. Dit zal zo spoedig mogelijk hersteld worden. Vooralsnog kunt u de rente handmatig met 0,1% ophogen.
Update: Rente is hersteld en zal met de update in de nacht van 16e verholpen zijn.
- Systeemstoring Attens en Syntrus Achmea
Dinsdag 1 maart 2022
Status: opgelost op 2 maart 2022
Er speelt momenteel een storing bij Attens en Syntrus Achmea waardoor er geen bindende offerte uitgebracht kan worden. Naar verwachting zal het in de loop van vandaag verholpen worden waarna deze alsnog verzonden zal worden. Er is hier geen aanvullende actie voor benodigd.
- Foutmelding: Type Mismatch
Donderdag 17 februari 2022
Status: op dezelfde dag opgelost
Sinds vanochtend speelt er een probleem bij het raadplegen van Acceptatie of het versturen van HDN berichten. Hier volgt een foutmelding "Type mismatch" op. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing.
Vooralsnog kunt u het label wijzigen naar iets anders en dan weer terugzetten. Dit zal de foutmelding op Acceptatie verhelpen.
12:15: Er is een update beschikbaar gesteld die het probleem op Acceptatie verhelpt. Het probleem met het versturen voor HDN berichten speelt nog.
14:35: Er is een update beschikbaar gesteld die het probleem op HDN berichten verhelpt.
- Storing in de koppeling Elements
Dinsdag 15 februari 2022 (8:30)
Status: op dezelfde dag opgelost
Sinds de nieuwe release van Elements lijkt de koppeling niet langer te werken. We zijn in contact met Elements om samen tot een oplossing te komen.
13:00: Elements vermoed een oplossing te hebben gevonden en streeft er naar deze later vanmiddag beschikbaar te stellen.
16:15: De koppeling doet het weer.