Bekende problemen

Bekende problemen

Inleiding

Hieronder staat een overzicht van bekende (on)opgeloste problemen met Adviesbox. 

Bekende problemen

TAF niet per HDN te versturen
vrijdag 27-09-2024 10:00 - maandag 30-09 11:00 (verholpen)

Door aanpassingen in de structuur bleek het niet langer mogelijk om een HDN aanvraag voor TAF te versturen. Dit is inmiddels verholpen. De oplossing is eind van de ochtend beschikbaar gekomen dus het is nog wel noodzakelijk om de update handmatig door te voeren. Werk je op een server omgeving dan kan je systeembeheerder dit uitvoeren of als dat niet mogelijk blijkt zal deze met de nachtelijke updates meekomen.

Obvion tijdelijk niet beschikbaar
dinsdag 24-09-2024 08:00-8:50 (verholpen)

Door wat aanpassingen is Obvion op dit moment niet te selecteren in Adviesbox. We streven er naar deze zo spoedig mogelijk weer beschikbaar te maken.
Update 8:50 Obvion is weer beschikbaar. Werk je op een server installatie dan zal gelden dat de update van vannacht hem niet heeft meegenomen en hij alsnog opnieuw moet worden bijgewerkt. Mocht dit niet mogelijk zijn dan is deze automatisch met de update van de volgende nacht er weer bij.


Vanwege een activiteit zijn wij vanaf 16u niet bereikbaar.

Na 1 minuut zult u doorgeschakeld worden met onze terug bel service. 

Landelijke storing Azure
dinsdag 30-07 14:07 - 16:35 verholpen.

Update - De HDN storing is verholpen, aanvragen die niet verzonden zijn dienen opnieuw aangevraagd te worden.

Er loopt momenteel een landelijke storing bij Microsoft Azure waardoor diverse diensten niet werken.
Dit betreffen:
Adviesbox Online
HDN
Premieberekeningen en sommige maximale hypotheekberekeningen.
Webservices 

We zijn momenteel in afwachting van het herstel van de dienst, waarna het weer zal werken.



Afwijking Acceptatie bij pensioen
dinsdag 25-07 8:30  - 13:00 verholpen

Update - De HDN storing is verholpen, aanvragen die niet verzonden zijn dienen opnieuw aangevraagd te worden.

Er is een afgelopen nacht een aanpassing beschikbaar gesteld die een probleem in de acceptatietoetsing voor naderende pensionering zou moeten adresseren. Deze werkt echter zo goed dat hij het ook bij sommige situaties doet waar hij dit niet zou moeten doen. We hebben de aanpassing dan ook teruggedraaid. Zodra je de update hebt uitgevoerd zal de AOW weer netjes aansluiten op de einddatum van het inkomen.

Vanaf 1 juli weer vanaf 9:00 bereikbaar
maandag 1 juli

Goed nieuws! Na lang zoeken hebben we nieuwe teamversterkingen weten te vinden en kunnen we onze telefonische bereikbaarheid in ere herstellen.
Vanaf 1 juli zal gelden dat we elke werkdag van 9:00 tot 17:00 bereikbaar zijn.

Bekende problemen

Storing HDN, ServiceDesk slecht bereikbaar
maandag 27 juni 8:30  - verholpen

Update - De HDN storing is verholpen, aanvragen die niet verzonden zijn dienen opnieuw aangevraagd te worden.

Op dit moment kan het optreden dat een HDN bericht bij het aanmaken niet verzonden wordt en er een fout bij versturen optreedt. Als dit gebeurt kan je de aanvraag opnieuw aanmaken en is de kans groot dat hij dan wel verzonden wordt. Blijkt hij dan wederom niet verzonden te worden is het aan te raden er een melding van te maken en de aanvraag te blijven verzenden. 
Update dinsdag 9:00 Het probleem speelt nog steeds. Er zijn diverse aanpassingen doorgevoerd in een poging het te fixen maar dit heeft niet het resultaat opgeleverd waar we op hoopten.

Aanvragen voor Tulp Riant kunnen momenteel niet verstuurd worden.
maandag 27 mei 8:30 - verholpen

Bij het aanmaken van een hypotheek aanvraag voor de Tulp Riant hypotheek volgen er validatie meldingen, waardoor de aanvraag niet verzonden kan worden.
Er wordt momenteel onderzocht hoe dit z.s.m. opgelost kan worden.

15:00 patch beschikbaar gesteld. Na het updaten kunnen aanvragen alsnog verzonden worden.

Kwartaalmeeting Blinqx
donderdag 13 juni vanaf 13:00

In verband met een bedrijfsmeeting zijn wij donderdag 13 juni gesloten. 
In de ochtend zijn we telefonisch niet bereikbaar, maar als je een melding instuurt vanuit de applicatie of mailt naar helpdesk@intersoftware.nl hoor je heel snel van ons. Zet voor spoedeisende zaken SPOED in de titel en zodra we kunnen nemen we contact op.

Foutmelding bij Elements
woensdag 8 mei 8:30 - verholpen

Bij het versturen van een HDN aanvraag naar Elements kan een foutmelding optreden. In de meeste gevallen zal het bericht ondanks deze foutmelding alsnog beschikbaar komen in Elements en kan van daaruit afgerond worden.

Bijlagen sturen in melding maken werkt niet
dinsdag 7 mei 8:30 - woensdag 11:30 verholpen

Update woensdag 11:30 Het versturen werkt weer.
Update woendag 9:30: Het is weer mogelijk om meldingen vanuit Adviesbox Classic te maken zonder bijlage. Met bijlage krijg je nog wel een foutmelding.
Het is wel mogelijk om meldingen vanuit Adviesbox Online te maken.
Mocht je een bijlage mee willen sturen dan kan je dit wel doen door deze lokaal op te slaan en naar helpdesk@intersoftware.nl te sturen.
Het is momenteel niet mogelijk om meldingen vanuit Adviesbox in te sturen.


Koppeling Elements werkt niet
maandag 6 mei 11:00 - 16:24 verholpen

Er speelt momenteel een storing in de koppeling naar Elements. We streven er naar zo spoedig mogelijk een oplossing te bieden.
16:24 Probleem is gevonden en hersteld. Het is weer mogelijk om aanvragen te kunnen versturen.

Als u een probleem ervaart kunt u wel een mail sturen naar helpdesk@intersoftware.nlGepland onderhoud HDN
dinsdag 7 mei 19:00 - 22:00

In verband met gepland onderhoud zal tussen 7 en 10 het HDN verkeer beperkt mogelijk zijn. 

Storing Telefooncentrale
Donderdag 25 april 2024 14:00 - 15:10 verholpen

Update 15:10 Storing is verholpen en we zijn weer telefonisch bereikbaar.
Er speelt momenteel een landelijke storing bij de telefooncentrale die wij als Blinqx organisatie gebruiken. Wij zijn hierdoor telefonisch niet te bereiken.
Als u een probleem ervaart kunt u wel een mail sturen naar helpdesk@intersoftware.nl

Storing Documentberichten
Dinsdag 17 april 2024 9:00 - 9:30 verholpen

7:00 Het is momenteel niet mogelijk om document berichten via HDN te versturen. ALLE documenten die vanochtend aangeboden zijn konden niet verzonden worden. We werken hard aan een oplossing.

Rentes vannacht niet verwerkt
Dinsdag 17 april 2024 9:00 - 9:30 Verholpen

De rentes zijn afgelopen nacht niet goed verwerkt. Inmiddels zijn ze opnieuw opgeleverd en kunnen de rentes binnengehaald worden. Werk je echter op een server dan zal gelden dat de rentes naar alle waarschijnlijkheid vandaag verouderd zijn.
Dit betreffen: Woonfonds, Centraal Beheer, Clarian, Philips Pensioenfonds.

Storing HDN verkeer
Dinsdag 9 april 2024 9:30 - 10:15 (Verholpen)

10:15: Storing verholpen. Het is weer mogelijk om HDN berichten te kunnen versturen en ontvangen.
Berichtverkeer van HDN is momenteel niet mogelijk. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Zodra er meer bekend is zullen wij de melding op het hoofdscherm aanpassen.


Problemen met taxatie-aanvragen naar NWWI?

Vrijdag 1 maart 2023
Meerdere gebruikers kregen vandaag een foutmelding bij het versturen van de taxatie-aanvraag naar NWWI. Dit komt doordat er vandaag een technische wijziging is geweest met de manier waarop aanvragen naar NWWI moeten worden ingediend. Het is daarom belangrijk om een update van Adviesbox uit te voeren, zodat je met de meest recente versie werkt waarbij deze wijziging is meegenomen. 

Krijg je een foutmelding m.b.t. onjuist agentnummer? Voer dan een componentenregistratie uit. Hiervoor kun je de instructie 'Problemen met installeren van Adviesbox of de software-update' volgen. 

HDN bericht verkeer werkt niet

Vrijdag 29-12 10:00-11:05 (verholpen)
Berichtverkeer van HDN is momenteel niet mogelijk. Alle berichten geven momenteel een "Fout bij versturen" en ook het binnenkomend verkeer lijkt niet ontvangen te worden. Onze engineers werken hard aan een oplossing en we streven er naar dit zo spoedig mogelijk te verhelpen. 
Update 10:50 - Storing lijkt bij HDN zelf op de server te spelen. In contact gekomen en ze hopen het rond 11:10 verholpen te hebben.
Update 11:05 - Storing is verholpen. HDN verkeer vindt weer netjes plaats. De documenten en aanvragen van vanochtend kunnen helaas niet opnieuw geupload worden en zullen hierom opnieuw aangemaakt moeten worden.

Schema's niet bijgewerkt

Donderdag 21 december (na update verholpen)
Afgelopen nacht heeft een nieuwe HDN release plaatsgevonden waardoor Adviesbox gebruikers met de nieuwe versie 2023.1.0.2 hun aanvragen kunnen versturen.
Helaas is gebleken dat de schema’s pas om 5:15 beschikbaar kwamen. Omdat een hoop server installaties voor deze tijd automatisch de update uitvoeren is de kans aanwezig dat ze deze schema’s nog niet hebben. In dit geval zullen gebruikers een foutmelding krijgen bij het versturen.
Om dit te verhelpen kan je opnieuw de update uitvoeren en zal deze ze alsnog ophalen. Op server installaties is dit vaak moeilijk en kan je er ook voor kiezen om de nieuwe schema’s hier te downloaden en de HDN map handmatig vervangen in de “C:\Program Files (x86)\Hypobox\Bin”. Dit kan realtime terwijl gebruikers nog in Adviesbox ingelogd zijn.

Rentes vannacht niet verwerkt

Woensdag 13 december 2023 (verholpen)
Afgelopen nacht zijn de rentes niet verwerkt. Na een update zijn de rentes weer bijgewerkt. 
Vanaf 09:35 zijn de rentes van NN ook beschikbaar na een update.
De actuele rentes zijn ook te vinden in de productenapp. Ga hiervoor naar het menu Rentes & Voorwaarden > Rente update per product.

HDN aanvraag button niet beschikbaar

woensdag 29 november 8:30 - 9:30 (verholpen)
Door een aanpassing is de button momenteel niet beschikbaar. Er wordt hard aan een oplossing gewerkt en we verwachten deze rond 9:30 beschikbaar te stellen.
Om de oplossing door te voeren zal het noodzakelijk zijn om Adviesbox opnieuw bij te werken.
Update: De oplossing is beschikbaar gesteld. Zodra je de update opnieuw hebt uitgevoerd en deze hebt binnengehaald zal het verholpen zijn.

Storing HDN Verkeer

Donderdag 23 november 8:30-11:30 (verholpen mits je de update uitvoert)
Vanochtend ontvingen we meldingen over problemen met het versturen en ontvangen van HDN berichten. We zijn hier direct mee aan de slag gegaan en hebben inmiddels een oplossing beschikbaar gesteld. Deze moet lokaal verwerkt worden en daarvoor moet Adviesbox zo snel mogelijk opnieuw geupdate worden om deze patch te installeren. Dit kun je doen door op het hoofdscherm op “Update software en rentetarieven” te drukken. Als je op een server omgeving werkt stuur deze mail dan zo snel mogelijk door naar je systeembeheerder zodat deze het uit kan voeren. Met deze tussentijdse update voorkom je dat je aanvragen vandaag niet verzonden worden.

Storing koppeling Nationale Hypotheekbond

10 november 8:30 - 15 november 12:00 (verholpen)
Er lijkt een storing te zijn in de koppeling naar NHB waardoor je een melding krijgt die aanraadt dat je de inloggegevens checkt. 
Onze engineers zijn het probleem momenteel aan het onderzoeken en hopen hier zo spoedig mogelijk een oplossing voor beschikbaar te stellen.
Update: Er is een oplossing gevonden en de koppeling doet het weer.

Nieuwe normen 2024

De nieuwe normen zijn in versie 2023.8 beschikbaar. Deze versie is woensdagmiddag 15 november live gegaan.
In het kennisbankartikel NHG- en hypotheeknormen 2024 lees je o.a. meer over de belangrijkste wijzigingen.

Storing HDN Verkeer

Donderdag 12 oktober 2023 15:30
Status: 
opgelost op 26 oktober 2023 om 18:00
Mocht je incidenteel problemen ervaren met HDN verkeer dat via het HDN platform, verstuur de aanvraag dan opnieuw.
Het verzenden is doorgaans mogelijk maar kan sporadisch vertragingen of uitval geven. Mocht je een "Fout bij versturen" aantreffen kan je de aanvraag opnieuw aanmaken en is er een grote kans dat hij hem daarna wel verstuurt.
  1. Update donderdag 26 oktober 2023 (15:00): Nieuwe aanpassing is momenteel in de afrondende fase.
  2. Update donderdag 26 oktober 2023 (7:30): De aanpassing bleek toch nog wat ongewenste effecten te hebben en is vertraagd. Er wordt vandaag druk doorgewerkt om deze te adresseren.
  3. Update woensdag 25 oktober 2023 (8:30):  Gisteren zijn diverse aanpassingen op de testomgeving doorgevoerd die aanzienlijke verbeteringen dienen te geven. De laatste testen vinden momenteel plaats en wanneer deze succesvol afgerond worden kan dit beschikbaar gesteld worden.
    Update 13:00 Tijdens het testen zijn er nog een paar verbeterpunten geconstateerd die momenteel toegevoegd worden.
  4. Update 16:00 De aanpassing wordt momenteel beschikbaar gesteld. Naar verwachting zal deze einde van vandaag beschikbaar zijn.
  5. Update donderdag 19 oktober 2023 (8:30): Er wordt nog steeds hard gewerkt aan een oplossing.  Vanochtend zijn er weer diverse aanpassingen doorgevoerd waardoor we een flinke verbetering hebben gerealiseerd maar nog steeds blijft gelden dat berichten kunnen uitvallen. Wel geldt dat als je het opnieuw probeert de kans nu aanzienlijk hoger is dat hij daarna wel verzonden wordt.
  6. Update dinsdag 17 oktober 2023 (8:30): Er zijn diverse aanpassingen doorgevoerd om het proces te verbeteren maar er valt nog steeds af en toe een uit. We raden aan alert te blijven en wanneer hij niet verzonden wordt hem opnieuw te verzenden.
  7. Update maandag 16 oktober 2023 (14:20): Inkomende berichten zijn weer aangezet.
  8. Update maandag 16 oktober 2023 (12:30): Inkomende berichten zijn tijdelijk even uitgezet.

Bij Syntrus Achmea is 'Beroep' een verplicht veld (tot 21 december)

Dinsdag 17 oktober 2023
Als je een hypotheek aanvraagt bij Syntrus Achmea, dan is het verplicht om een 'Beroep' in te vullen. Dus ook als er sprake is van bijvoorbeeld een inkomen uit pensioen en/of AOW, anders kan de aanvraag niet verstuurd worden. Dit komt omdat Syntrus Achmea in hun HDN-schema heeft aangegeven dat het veld 'Beroep' verplicht is. Op 21 december wordt het HDN-schema van Syntrus Achmea hierop aangepast en kunnen er ook weer aanvragen worden verstuurd als het veld 'Beroep' niet is gevuld.

Workaround:
  1. Vul een fictief dienstverband met een inkomen in van € 0,01 of € 1,00.
  2. Vul het notitieveld in HDN met daarin de opmerking dat er fictief inkomen is gebruikt (dit is van belang om te voorkomen dat de aanvraag gelijk doorgaat en er ook stukken worden opgevraagd voor dit fictieve dienstverband).

Opgeloste problemen (2023)

Opgeloste problemen in Q4 2023

  1. Onderhoud HDN
    Zaterdag 21 oktober 2023
    Zaterdag zal tussen 17:00 en 22:00 technisch onderhoud plaatsvinden aan het platform bij HDN. Als gevolg hiervan zal deze enkele malen korte tijd niet beschikbaar zijn.

  2. Storing Hdn Verkeer - Inkomende berichten
    Donderdag 5 oktober 2023 (13:00)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 14:00
    Er is momenteel een storing op het HDN verkeer voor inkomende berichten. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Dit heeft geen effect op het verzenden van berichten.

Opgeloste problemen in Q3 2023

  1. Storing HDN Verkeer 
    Maandag 7 augustus (06:00)
    Status: opgelost op 21 augustus om 16:30

    Update dinsdag 22 augustus 16:00
    De HDN storing is verholpen. Er is sinds maandagmiddag 16:30 een oplossing voor het HDN probleem, aanvragen die voor deze tijd verzonden zijn kunnen mogelijk niet afgeleverd zijn. Controleer dit met de geldverstrekker en verzend de aanvraag eventueel opnieuw.

    Update vrijdag 18 augustus 14:00
    Het kan incidenteel nog voorkomen dat een HDN aanvraag via Adviesbox online niet wordt verzonden. We zijn druk bezig met het oplossen hiervan. Het niet op tijd binnenkomen van een aanvraag kan echter voor problemen zorgen in het geval er sprake is van een aanstaande renteverhoging. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met de betreffende geldverstrekker.

    Update donderdag 17 augustus 15:15
    De problemen rondom het verzenden van HDN berichten zijn nagenoeg opgelost. Mocht je toch nog een foutmelding krijgen, verstuur de aanvraag dan opnieuw.

    Update dinsdag 15 augustus 9:30
    We zijn dichtbij het oplossen van het probleem. Het zou kunnen zijn dat u incidenteel nog problemen ervaart met het verzenden van een HDN bericht. Neem in dit geval contact op met de Servicedesk.

    Maandag 7 augustus 06:00
    Het is momenteel niet tot nauwelijks mogelijk om een HDN bericht te verzenden. Er wordt momenteel naar een oplossing gezocht.

    Update: Het verzenden is doorgaans mogelijk maar kan sporadisch vertragingen of uitval geven. Mocht je een "Fout bij versturen" aantreffen kan je de aanvraag opnieuw aanmaken en is er een grote kans dat hij hem daarna wel verstuurt.

  2. Storing op de financieringsbehoefte en huidige hypotheeksituatie
    Dinsdag 8 augustus (08:30)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 08:48
    Met de update vanochtend is er een aanpassing meegegeven die een foutmelding veroorzaakt op de financieringsbehoefte of bij het betreden van de huidige situatie van een hypotheek waardoor je niet verder kan. We werken er momenteel hard aan om het probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen. De ServiceDesk kan helaas geen oplossing bieden en we raden aan om een melding in te sturen, dan krijgt u bericht zodra het verholpen is.

  3. Storing Online Inventarisatie
    Woensdag 12 juli (09:00)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 13:30
    Het is momenteel niet mogelijk om uitnodigingen voor de Online Inventarisatie te verzenden. We streven er naar in de loop van vanmiddag een oplossing beschikbaar te stellen.

  4. Rentes vannacht niet verwerkt
    Vrijdag 07 juli 2023
    Status: opgelost op dezelfde dag om 09:15
    Afgelopen nacht zijn de rentes niet verwerkt. Als je nu de update uitvoert zijn ze wel beschikbaar, maar serverinstallaties kunnen hierdoor mogelijk achter lopen. De actuele rentes zijn ook terug te vinden in de productenapp. Ga hiervoor in Adviesbox naar het menu Rentes & Voorwaarden > Rente update per product. Het gaat om: Woonnu, Vista Hypotheken, SNS Budget Hypotheek, Centraal Beheer Leef Hypotheek, bijBouwe Hypotheek, BLG Hypotheek, ABN AMRO Woninghypotheek, ABN AMRO Budget Hypotheek, Lloyds Bank Hypotheek, HQ50, Oosteroever Solide Koers Programma Standaard/Profijt, Hypotrust Woon Bewust Hypotheek.

Opgeloste problemen in Q2 2023

  1. Rentes vannacht niet verwerkt
    Woensdag 28 juni 2023 (08.00)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 10:00
    Afgelopen nacht is helaas de renteupdate niet goed aangeboden waardoor de rentes verouderd zijn. Indien je nu de update uitvoert zijn ze wel beschikbaar, maar server installaties kunnen hierdoor mogelijk achter lopen. Het gaat om Vista Hypotheken, Neo Hypotheken, Munt Hypotheken, ASR Verzekeringen, Aegon Verzekeringen, Venn Hypotheken, Attens Hypotheken, Tulp Hypotheken, Holland Woont en Clarian Wonen.

  2. Overstappen op het HDN netwerk
    Dinsdag 30 mei 2023 (08:30)

    Fout bij versturen - dinsdag 8:30 geconstateerd - 16:30 verholpen.
    Het versturen naar een aantal partijen geeft een foutmelding waardoor de aanvragen een fout bij versturen geven. Er wordt hard aan een oplossing gewerkt.
    Update: De berichten kunnen weer verzonden worden.

    HDN Service en problemen met UNC paden en shares - Verholpen
    Locaties op UNC paden kunnen niet gevonden worden omdat het LocalService account die hem uitvoert de rechten niet heeft op het pad.

    Leeg logbestand na crash van HDN Service - verholpen
    Wanneer de service vastloopt en zichzelf sluit is de crash en de reden niet terug te vinden in de logging.

    HDN Service i.c.m. updatescript - verholpen
    Wanneer op een server het updatescript met meerdere licenties de service start kan hij niet alle benodigde gegevens laden. 

    Empty log - lopend
    Er zijn een aantal situaties gebleken waarin de reden van het probleem niet in het logbestand terug komt.  

  3. Extra update met databaseconversie nodig 
    Maandag 15 mei 2023
    Status: Op dezelfde dag opgelost. Om 14u is er een nieuwe versie van Adviesbox klaargezet.
    Het nieuwe veld 'Omschrijving overige inkomsten' ontbrak in de database. Inmiddels is dit hersteld. Als er sprake is van inkomen uit een onderneming, dan gaat het fout. Bij een (handmatige) update is het probleem verholpen. Is Adviesbox op een server geïnstalleerd? Dan moet je systeembeheerder de update met conversie uitvoeren. Tijdens het updaten kan geen gebruik worden gemaakt van Adviesbox.

  4. Melding verouderde database
    Maandag 15 mei 2023
    Status: opgelost op 14u. Update met conversie nodig.
    Bij een deel van de gebruikers verschijnt na conversie een melding dat de database verouderd is. Dit komt door het ontbreken van een veld in de database. Inmiddels is het probleem verholpen. Hiervoor is wel een update met conversie nodig. Tijdens deze update kan Adviesbox niet worden gebruikt. Op deze pagina in de kennisbank staat een stappenplan voor de systeembeheerder dat helpt bij het verwerken van de update.

  5. Rentes Centraal Beheer niet juist verwerkt
    Maandag 15 mei 2023
    Status: op dezelfde dag om 10:00 zijn de juiste rentes alsnog verwerkt
    Na een update worden de juiste rentes getoond. Werkt u op een server omgeving? Dan zijn de rentes morgen beschikbaar. De actuele rentes staan ook in de producten-app (te benaderen via het hoofdmenu Rente & voorwaarden > Rente update per product).

  6. Storing op NWWI webservice
    Woensdag 3 mei 2023
    Status: op dezelfde dag opgelost
    Er is momenteel een storing op de NWWI webservice, er wordt hard gewerkt aan een oplossing door de engineers van het NWWI.

Opgeloste problemen in Q1 2023

  1. Onderhoud webservices
    Vrijdag 24 februari (14:00-15:00)
    In verband met wat onderhoud op ons platform zal het tijdelijk niet mogelijk zijn om premieberekeningen uit te voeren. Naar verwachting zal deze om 15:00 weer beschikbaar zijn.

  2. Fiscale doorrekening niet juist
    Woensdag 22 februari (8:30)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 10:30
    Indien er sprake is van een huidige woning wordt deze in de voorstelschermen als box 3 gezien en wijkt de fiscale doorrekening hierdoor af. We werken hard aan een spoedige oplossing.

  3. Foutmelding bij het genereren van een adviesrapport
    Maandag 16 januari (10:00) 
    Status: opgelost op dezelfde dag na het uitvoeren van een update.
    Tijdens het genereren van een adviesrapport volgt er een foutmelding.

  4. Uitnodigingen voor online inventarisatie kunnen mogelijk niet aankomen
    Dinsdag 2 februari 2021 
    Status: opgelost op 10 januari 2023
    In verband met de toename van digitale criminaliteit zijn de mailproviders ook een stuk strenger zijn geworden. Om je cliënt een vertrouwd gevoel te geven stuurt Adviesbox namens jouw e-mailadres de uitnodiging met een link naar de externe omgeving en maakt het dat deze als gevaarlijk of als phishing mail wordt gezien en geblokkeerd. Er wordt momenteel onderzocht hoe we dit op een andere manier vorm kunnen geven maar dit zal helaas even kunnen duren. Om de e-mail toch naar je cliënt te sturen kun je de ontvangen ‘cc’ uit jouw eigen mailbox forwarden naar je klant. Omdat deze dit maal namens jou uit jouw eigen mailbox verstuurd wordt maakt dit een wereld van verschil en zal de klant deze wel kunnen ontvangen.

Opgeloste problemen (2022)

Opgeloste problemen in Q4 2022

  1. Foutmelding bij het opstarten van Adviesbox
    Donderdag 22 december 2022 (8:30)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 09:30
    Er treedt momenteel een foutmelding bij het opstarten in verband met het laden van het rentenieuws. Deze foutmelding kan voor het verdere gebruik van Adviesbox geen kwaad en kan genegeerd worden. We streven er naar hem zo spoedig mogelijk te verhelpen. Tot het oplossen is het rentenieuws tijdelijk buiten gebruik.

  2. Melding van beveiligingscertificaat
    Vrijdag 09 december 2022 (15:30)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 16:30 
    Er treedt momenteel bij het opstarten een melding op over een verlopen beveiligingscertificaat waardoor bepaalde functionaliteit als de postcode aanvulling niet werken. We werken hard om het probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen.

  3. Rentes niet verwerkt
    Donderdag 24 november 2022 (8:30)
    Status: op dezelfde dag om 9:20 zijn de rentes alsnog beschikbaar gesteld.
    Wegens een technische storing zijn de rentes vannacht niet verwerkt. Dit betreffen de Hypotrust Vrij Leven, Obvion, ASR, Robuust, Woonnu en Aegon. Dit betreffen rentedalingen met uitzondering van de Aegon variabel. We streven er naar dit zo spoedig mogelijk te herstellen, maar indien u op een server omgeving werkt zal gelden dat de rentes pas per morgen beschikbaar komen.

  4. NHG- en hypotheeknormen 2023 zijn nu beschikbaar
    Vrijdag 11 november 2022
    Status: op dinsdag 15 november zijn de normen beschikbaar gesteld.
    De normen zijn inmiddels bekend en worden momenteel ingebouwd in de software. We hopen deze in de loop van volgende week beschikbaar te maken.

  5. Premieberekening Reaal niet mogelijk
    Woensdag 19 oktober 2022
    Status: opgelost op 20 oktober
    Wegens een storing bij Reaal kunnen er momenteel geen premies voor de Reaal ORV berekend worden. De verwachting is dat dit per donderdagochtend verholpen zal zijn.

  6. Aantal rentes Lot Hypotheken met NHG onterecht verhoogd
    Maandag 17 oktober 2022
    Status: opgelost op dezelfde dag om 9:30
    De rentes van mijn hypotheken zonder NHG met een looptijd 20, 25 en 30 jaar zijn vandaag verhoogd. We hebben per ongeluk ook een verhoging van de NHG rentes doorgekregen, echter zijn deze niet gewijzigd. Inmiddels is er een update beschikbaar gesteld en zullen deze na het bijwerken van de software weer beschikbaar zijn.

  7. Rentes Lloyds niet goed verwerkt
    Donderdag 13 oktober 2022
    Status: opgelost op dezelfde dag om 9:30
    De rente van Lloyds bleek niet goed verwerkt te zijn. Deze is opnieuw verwerkt waarna deze wel juist geupdate wordt maar is hierdoor niet met de nachtelijke update meegegaan.

Opgeloste problemen in Q3 2022

  1. Rentes niet goed verwerkt
    Maandag 26 september 2022
    Status: opgelost op dezelfde dag om 9:45
    Een aantal rentes bleken vanochtend niet goed verwerkt te zijn. Inmiddels is er een update beschikbaar gesteld en zullen deze na het bijwerken van de software weer beschikbaar zijn.

  2. Rentes niet goed verwerkt
    Woensdag 14 september 2022
    Status: opgelost op dezelfde dag om 14:00
    Een aantal rentes bleken vanochtend niet goed verwerkt te zijn waardoor er voor deze partijen bepaalde bevoorschottingen, rentevaste periode of aflosvormen ontbraken. Inmiddels is er een update beschikbaar gesteld en zullen deze na het bijwerken van de software weer beschikbaar zijn.

  3. Rente Munt niet juist
    Dinsdag 31 augustus 2022 
    Status: opgelost op dezelfde dag
    Er is een afwijking in de annuïtaire, >90%, 30 jaars rentes geconstateerd. Deze zal met de update van morgen ochtend gecorrigeerd zijn. In de productenapp treft u wel de gecorrigeerde rente aan.

  4. Koppeling Nationale Nederlanden buiten gebruik
    Vrijdag 12 augustus 2022
    Status: opgelost op 15 augustus om 14:00
    Door wat aanpassingen in de webservice werkt de koppeling niet. Nationale Hypotheekbond streeft er naar spoedig een oplossing beschikbaar te stellen.
    Update 15 augustus: Koppeling geeft niet langer een foutmelding.

  5. Vergelijker toont 0
    Woensdag 13 juli 2022 (14:00)
    Status: opgelost op 14 juli om 11:00
    Indien de vergelijker niet op de eerste van de maand inging gaf de hypotheekvergelijker een resultaat van 0. Er kan omheen gewerkt worden door de passeerdatum op de eerste van de maand te zetten.
    Op 14 juli om 11 uur is er een patch beschikbaar gesteld die dit probleem verhelpt.

  6. ORV lost niet af
    Woensdag 13 juli 2022 (12:30)
    Opgelost op 14 juli om 11:00
    De overlijdensrisicoverzekering komt niet goed tot uitkering in het overlijdenscenario.
    We hopen hier in de loop van morgenochtend een oplossing voor te kunnen bieden.
    Op 14 juli om 11 uur is er een patch beschikbaar gesteld die dit probleem verhelpt.

  7. Obvion rente niet goed verwerkt
    Woensdag 13 juli 2022 (8:30)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 13:00
    De rente van Obvion is niet goed doorgekomen waardoor Obvion momenteel niet naar voren komt in de vergelijker en er in Obvion producten geen rentevaste periode gekozen kan worden. We zullen hier spoedig een oplossing voor beschikbaar brengen.
    13:00: Probleem is verholpen. Er is een patch beschikbaar gesteld. Na het updaten van Adviesbox zal het probleem niet meer spelen.

  8. Meerwerk tijdelijk niet beschikbaar
    Woensdag 13 juli 2022 (8:30)
    Status: opgelost op dezelfde dag om 12:10
    Na het installeren van de release kan voor sommige financieringstypen als aankoop woning en heropname gelden dat het veld meerwerk over de financieringsbehoefte komt maar niet te vullen valt. Doorgaans zal gelden dat wanneer er bij "Analyse > Aanleiding" opnieuw een financiering gekozen wordt deze het opnieuw laadt en het probleem zal verhelpen, maar dit zal wel gelden dat de voorstelschermen dan opnieuw opgevoerd moeten worden. Onze technici werken hard aan een oplossing.
    12:10: Probleem is verholpen. Er is een patch beschikbaar gesteld. Na het updaten van Adviesbox zal het probleem niet meer spelen.

Opgeloste problemen in Q2 2022

  1. Storing Online inventarisatie
    Woensdag 15 juni 2022
    Status: opgelost
    Er was een korte storing in de Online inventarisatie.

  2. Toetsing kortere looptijd onjuist
    Vrijdag 6 mei 2022 (9:30)
    Status: Oplossing beschikbaar gesteld
    Per donderdag is een patch live gegaan die veroorzaakt dat de toetsing voor hypotheken met een kortere looptijd in diverse gevallen niet juist verloopt. Zowel in de sneltoets, maximale hypotheek als op het tabblad acceptatie kan deze op 30 jaar getoetst worden in plaats van de werkelijke looptijd. De aanpassing die dit veroorzaakt heeft is inmiddels reeds teruggedraaid en na het updaten zal dit ongedaan gemaakt worden, maar blijkt u op een server installatie te werken dan zal gelden dat dit pas met de dagelijkse updates van vannacht doorgevoerd kan worden.

  3. Rente Tulp niet juist
    Donderdag 28 april 2022
    Status: opgelost op 29 april 2022
    De rente van Tulp is te laat ontvangen waardoor deze niet tijdig verwerkt kon worden. Per morgen zal deze met de automatische update alsnog verwerkt worden. Raadpleeg voor vandaag de tarieven op https://tulphypotheken.nl/rente/actuele-rente/

  4. Kritieke kwetsbaarheid "Spring4Shell" onderzocht
    Vrijdag 1 april 2022
    Status: onderzoek afgerond
    We hebben de applicatie onderzocht op de kwetsbaarheid in de Spring Core Framework (CVE 2022-22965) maar geen van de onderdelen van Adviesbox maakt hier gebruik van. Meer informatie over het probleem kunt u vinden op https://www.digitaltrustcenter.nl/nieuws/kritieke-kwetsbaarheid-spring4shell.  

Opgeloste problemen in Q1 2022

  1. Rente SNS, Regiobank en ASN aflossingsvrij 15 en 20 jaar onjuist 
    Donderdag 17 maart 2022
    Status: op dezelfde dag opgelost
    De rentewijziging van SNS, Regiobank en aflossingsvrij is niet goed doorgekomen. Voor aflossingsvrij staat voor deze partijen een opslag van 0,2%, maar voor de 15 en 20 jaar betreft dit 0,3%. Deze vallen hierdoor 0,1% te laag uit.
    13:50: Na het updaten zullen de rentes hersteld zijn. Blijkt u op een server te werken die niet tussentijds bijgewerkt kan worden dan zal gelden dat de aanpassing met de reguliere nachtelijke updates mee zal komen.

  2. Rente BLG aflossingsvrij niet juist 
    Woensdag 16 maart 2022
    Status: opgelost op 17 maart 2022
    De rentewijziging van BLG aflossingsvrij is niet goed verwerkt. Er wordt aan gewerkt om dit z.s.m. te herstellen.

  3. Rente Lloyds aflossingsvrij niet juist 
    Dinsdag 15 maart 2022
    Status: op dezelfde dag opgelost
    De rente van Lloyds aflossingsvrij is 0,1% te laag voor alle bevoorschottingen. Dit zal zo spoedig mogelijk hersteld worden. Vooralsnog kunt u de rente handmatig met 0,1% ophogen.
    Update: Rente is hersteld en zal met de update in de nacht van 16e verholpen zijn.

  4. Systeemstoring Attens en Syntrus Achmea
    Dinsdag 1 maart 2022
    Status: opgelost op 2 maart 2022
    Er speelt momenteel een storing bij Attens en Syntrus Achmea waardoor er geen bindende offerte uitgebracht kan worden. Naar verwachting zal het in de loop van vandaag verholpen worden waarna deze alsnog verzonden zal worden. Er is hier geen aanvullende actie voor benodigd.

  5. Foutmelding: Type Mismatch 
    Donderdag 17 februari 2022
    Status: op dezelfde dag opgelost
    Sinds vanochtend speelt er een probleem bij het raadplegen van Acceptatie of het versturen van HDN berichten. Hier volgt een foutmelding "Type mismatch" op. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing.
    Vooralsnog kunt u het label wijzigen naar iets anders en dan weer terugzetten. Dit zal de foutmelding op Acceptatie verhelpen.
    12:15: Er is een update beschikbaar gesteld die het probleem op Acceptatie verhelpt. Het probleem met het versturen voor HDN berichten speelt nog.
    14:35: Er is een update beschikbaar gesteld die het probleem op HDN berichten verhelpt.

  6. Storing in de koppeling Elements
    Dinsdag 15 februari 2022 (8:30)
    Status: op dezelfde dag opgelost
    Sinds de nieuwe release van Elements lijkt de koppeling niet langer te werken. We zijn in contact met Elements om samen tot een oplossing te komen.
    13:00: Elements vermoed een oplossing te hebben gevonden en streeft er naar deze later vanmiddag beschikbaar te stellen.
    16:15: De koppeling doet het weer.



    • Related Articles

    • Problemen met het versturen van een meeneemhypotheek.

      Inleiding Deze instructie focust zich primair op het adresseren van HDN problemen bij het versturen van een meeneemhypotheek. Een bekende restrictie is dat het niet mogelijk is om meerdere onderpanden tegelijk te verkopen (samenwoners). In dit ...
    • Problemen met installeren van Adviesbox of de software-update

      Inleiding In dit artikel lees je een stappenplan om te volgen als de installatie van Adviesbox of de software-updates niet juist verlopen is. Instructie Volg alstublieft onderstaande stappenplan om het probleem op te lossen: Stap 1: Adviesbox ...
    • Entiteiten

      Deze melding refereert meestal naar een bepaald onderdeel en de "entiteiten" kan vervangen worden met "waarde". Zo zal een melding "teveel entiteiten" bij pensioen aanduiden dat er meer pensioenen meegegeven worden dan het HDN schema van de ...
    • Problemen na verlengen HDN certificaat

      Inleiding Na het verlengen van het HDN certificaat, kan er een probleem ontstaan dat er geen berichten meer verstuurd / binnengehaald worden. Dit komt omdat er geen nieuwe back-up van het certificaat in Adviesbox is ingesteld. Foutmelding Als je in ...
    • Release notes versie 2022.3

      Release notes versie 2022.3 Versienummer: 2022.3 Releasedatum: 7 maart 2022 In deze update: De 'ABN AMRO Hypotheek voor Verhuur' en 'Florius Hypotheek voor Verhuur' zijn toegevoegd als hypotheekoptie. In de kennisbank is een korte ...