Klantprofiel

Klantprofiel

Inleiding

Afhankelijk van de ingevulde gegevens bij Aanleiding, vind je hier wat je met de klant kunt bespreken. Alleen de relevante onderwerpen en vragen worden bij Klantprofiel getoond.

Opbouw Klantprofiel

Het klantprofiel bestaat uit vier hoofdonderwerpen en daaronder vallen verschillende categorieën die meerdere vragen bevatten.
Hoofdonderwerpen
Categorieën
1. Algemeen
1. Doelstelling
2. Toekomstperspectief
3. Risico en kennis
2. Hypotheek
1. Hypotheek algemeen
2. Verduurzaming
3. Verantwoorde woonlasten
4. Eigen geld
5. Dubbele woonlasten
6. Fiscaal
7. Hypotheekvorm
8. Rentevastperiode
9. Geldverstrekker
3. Risico's
1. Overlijden
2. Arbeidsongeschiktheid
3. Werkloosheid
4. Pensioen
4. Vermogensopbouw
1. Opbouw doelvermogen
2. Risicoprofiel
Op deze pagina in de kennisbank kun je een blanco klantprofiel (word-document) downloaden.
Onderdeel Algemeen 
In dit onderdeel worden vragen gesteld over o.a.de financiële doelen van de klant, de inkomensverwachting, mogelijke wijzigingen in de gezinssituatie, hoeveel risico de klant wil nemen, het kennisniveau van algemene financiële onderwerpen en of er geld is voor financiële tegenvallers.

Onderdeel Hypotheek
In dit onderdeel worden vragen gesteld over o.a. de wensen, doelen en voorkeuren van de klant met betrekking tot de hypotheek. Ook wordt er gevraagd naar het kennisniveau van de klant over hypotheken en daaraan gerelateerde risico's.

Onderdeel Risico's
In dit onderdeel worden vragen gesteld over o.a. het kennisniveau en welke maatregelen de klant wenst te treffen als hij/zij komt te overlijden, arbeidsongeschikt wordt, werkloos raakt of met pensioen gaat. 

Onderdeel Vermogensopbouw
In dit onderdeel worden vragen gesteld over o.a. de belangrijkste spaar- of beleggingsdoel(en) van de klant, de risicobereidheid, de ervaring met beleggen en de kennis over beleggen in aandelen en/of obligaties. 

Beleggingsprofiel: als de klant alle vragen bij 
Risicoprofiel heeft ingevuld, dan berekent Adviesbox in welk beleggingsprofiel hij/zij valt: Zeer defensief, Defensief, Neutraal, Offensief of Zeer offensief. 

Motivering en advies

  1. De wens (vaak de eerste vraag) wordt ook als uitgangspunt genomen voor het schrijven van de Motivering

Controle op volledigheid bij HDN-aanvraag

  1. Bij de applicatie Instellingen, onderdeel Adviesinstellingen - Klantprofiel en motivering kan worden aangeven of er bij de HDN-aanvraag een controle op volledigheid moet plaatsvinden op het klantprofiel en/of de motivering.
  2. Bij Soort controle kan er gekozen worden voor: Geen controle, Alleen klantprofiel of Klantprofiel en motivering.
  3. Standaard staat dit veld op Geen controle

    • Related Articles

    • Klantprofiel (invulversie)

      In de bijlage staat een blanco versie van het klantprofiel. Dit document kun je in laten vullen door je klant. Beveiligde weergave in Word Mogelijk verschijnt er bij het downloaden van het document de gele balk Beveiligde weergave in Word. Klik op ...
    • Motivering

      Inleiding In dit artikel lees je een korte uitleg over de opbouw van de schermen bij Motivering en hoe je de teksten bij Advies en Afwijkende keuze (standaard) invult. Opbouw schermen Motivering Onderwerpen en categorieën Welke categorieën je ziet op ...
    • Release notes versie 2024.Q3.1

      Release notes versie 2024.Q3.1 Versienummer: 2024.Q3.1 Releasedatum: 16 juli 2024 In deze update: Werking van het navigatiemenu is verbeterd. Energielabel van woning staat niet standaard meer op energielabel C. Zijn er meerdere verbeteringen ...
    • Standaardteksten in de motivatie toevoegen, aanpassen of verwijderen

      Inleiding Je kunt per onderdeel uit het klantprofiel standaard motivatieteksten toevoegen, aanpassen of verwijderen. Bijvoorbeeld standaardteksten over het risico overlijden. Adviesbox heeft ook standaard per onderdeel een aantal motivatieteksten ...
    • De belangrijkste vernieuwingen in Adviesbox

      Inleiding Ben je bekend met de offline variant van Adviesbox en ga je nu werken met de online variant? Dan lees je in dit artikel een aantal verschillen tussen deze twee applicaties. In dit artikel noemen we de online variant voor het gemak Adviesbox ...