Aanvraag niet te verwerken

Aanvraag niet te verwerken

Na het indienen van een aanvraag is het mogelijk dat er een statusmelding terugkomt waarin aangegeven wordt dat de aanvraag niet te verwerken is.

Wat betekent "Aanvraag niet te verwerken"?

Wanneer u de melding "Aanvraag niet te verwerken" ontvangt, betekent dit dat de ontvangende geldverstrekker uw aanvraag op dit moment niet verder in behandeling neemt. Deze melding wordt uitsluitend door de geldverstrekker zelf verzonden, bijvoorbeeld een bank of kredietinstelling.
Het ontvangen van deze melding geeft dan ook volledige zekerheid dat het bericht door de verstrekker is ontvangen, zelfs als deze niet in het systeem van de acceptant zichtbaar is.

Waarom wordt deze melding verzonden?

Er kunnen diverse redenen zijn waarom een aanvraag niet verwerkt wordt. Enkele voorbeelden zijn:

  • Onvolledige of onjuiste informatie in de aanvraag.
  • De aanvraag voldoet niet aan de criteria van de geldverstrekker.
  • Interne richtlijnen of beleidsregels van de geldverstrekker.

Omdat de exacte reden afhankelijk is van de interne processen en criteria van de geldverstrekker, wordt deze informatie niet door ons verstrekt.

Wat kunt u doen?

Lees altijd eerst de informatie in het statusbericht. Het kan zijn dat hier exact de oorzaak en oplossing staan.

Mocht een verdere toelichting nodig zijn, adviseren wij u direct contact op te nemen met de betrokken geldverstrekker. Zij kunnen u meer inzicht geven in de reden van de melding en eventuele vervolgstappen toelichten.
Vaak staat de aanvraag niet in het systeem van actieve aanvragen en is deze voor de acceptant niet zichtbaar. In dit geval zal er naar de automatisch uitgevallen aanvragen gezocht of getroubleshoot moeten worden waarom de aanvraag niet verwerkt kon worden. Vraag dan om doorverbonden te worden met hun helpdesk of technisch collega die toegang tot deze omgeving heeft.

Veelgestelde vragen

1. Kan ik de aanvraag aanpassen en opnieuw indienen?
Dat is afhankelijk van de reden voor de afwijzing. De geldverstrekker kan u aangeven of een hernieuwde indiening mogelijk is en wat hiervoor nodig is.

2. Kunnen jullie mij meer informatie geven over de reden van deze melding?
Wij kunnen hierover geen specifieke informatie verstrekken, omdat wij niet betrokken zijn bij het beoordelingsproces van de geldverstrekker. Voor inhoudelijke vragen verwijzen wij u door naar de geldverstrekker.

3. Wat kan ik doen om het proces te bespoedigen?
De medewerker zal gegevens nodig hebben om de aanvraag terug te kunnen vinden. Je HDN nummer, het tijdstip van het versturen van de aanvraag en dezelfde gegevens van de ontvangen statusmelding helpen hier enorm bij.